måndag 9 mars 2020

GUL THAICURRY MED KYCKLING

Tänk att två och lite till av meningslösa månader är avklarade och knappt en kvar. Bara att hålla ut, kära vänner. Ja ja, jag vet att man ska njuta av livets alla dagar och månader, meeeen ibland är det lite svårare. När det regnar på längden och tvären och samtidigt blåser storm, är det svårt att hålla humöret uppe. Jag blir dessutom skrämd av det som möter mig i spegeln varje morgon. Ett beigefärgat ansikte. Ja, inte bara ansiktet. Hela jag är beige...

Det som gör att jag inte deppar ihop är nog bland annat maten. Att få laga och äta god mat är viktigt för mig livets alla dagar (Om man bortser från luncher). Den här curryn gjorde jag för några veckor sedan, men den som väntar på något gott...





Gul kycklingcurry
1 kg kycklinglårfilé
2 stänger citrongräs
1 bananschalottenlök
2 vitlöksklyftor
1 msk naturell olja
4 msk gul currypaste
2 tsk Kikkomansoja
3 tsk sambal oelek
3 msk fisksås
5 kaffirlimeblad
900ml kokosmjölk
1 röd paprika
2 lime
thaibasilika
cashewnötter

Strimla kycklingen och lägg åt sidan. Banka därefter sönder citrongräset och hacka fint. Finhacka även lök och vitlök och dela paprikan i bitar.

Fräs lök, vitlök och citrongräs i naturell olja. Det ska inte få färg. Tillsätt currypaste, fisksås & sambal oelek och fräs allt under ett par minuter. 

Tillsätt sedan kokosmjölk. Låt koka upp och sjuda ett par minuter. Efter det får den strimlade kycklingen och paprikan gå ner i grytan och låt den därefter småputtra i ca. 20 minuter. Smaka av med fisksås, soja och limesaft. 

Toppa med thaibasilika och cashewnötter och servera grytan tillsammans med jasminris eller nudlar. 


Soja från senaste Smakbox




Japp, en gul currygryta kan absolut muntra upp vilken dag som helst!



//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.