måndag 17 februari 2020

UGNSBAKAD LAX PÅ KRÄMIG SPENATBÄDD



Om jag skulle få för mig att räkna alla inlägg där jag beskriver maträtten som krämig, så tror jag att det skulle uppstiga till närmare 30% av alla mina recept. ENOUGH SAID! I love krämig, och det vet ni. Jag tror dessutom att ni är många där ute som håller med mig. Här får ni därför ytterligare ett recept att lägga till samlingen av krämiga recept att testa. 





Ugnbakad lax på krämig spenatbädd
1 kg laxfilé
3 dl matlagningsgrädde
2 dl créme fraiche
2 fiskbuljongtärningar
2-3 vitlöksklyftor
3 tsk persillade
saften av en halv citron
Färsk spenat

Lägg spenat i ugnsform och placera laxen ovanpå. Krydda med persillade. 

Koka upp grädde, créme fraiche & bulongtärningar i en kastrull. Pressa i vitlök, citronsaft och krydda med persilliade. Låt puttra på i ytterligare några minuter. Smaka därefter av såsen och häll den ovanpå laxen. Lägg några skivor citron på laxen. 

Baka laxen i 150grader i ca. 25-30 minuter. Kolla gärna av med en termometer för bästa resultat. 




Jag föredrar lax med lite "rå" insida, framför torr överbakad lax.



Smaklig måltid!

//Malin







1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.