söndag 15 mars 2020

HET RÄKGRYTA MED MANGO & CURRY




Ganska ofta går jag och spånar på ett recept i några dagar innan jag tillagar det. Jag adderar ingredienser efter hand och skriver ner i väntan på tillagandet. Middagen i går kväll var jag ganska säker på skulle på en succé. Alla ingredienser var och en för sig är goda och jag visste att de tillsammans skulle bli bra, nä bättre faktiskt. Detta blev verkligen fantastiskt gott och jag hoppas att ni testar det hemma hos er. Tagga mig gärna vid inlägg på Instagram eller Facebook, om ni lägger ut bilder på er mat. Eller det kanske bara är jag som gör... 

Hur mycket hetta man vill ha anpassar man med mängden sambal oelek. 

Räkgryta med mango & curry
1 kg räkor
1/2 purjolök
1 msk currymango
1 msk olivolja
1 fiskbuljongtärning
2 dl vatten
2 dl mango chutney
1-2 tsk sambal oelek
1 msk soja
2 dl créme fraiche
2 dl grädde
2 dl färsk eller tinad frusen mango
flingsalt & svartpeppar


Fräs sköljd strimlad purjolök i olivolja. Tillsätt currymango och smula över buljongtärningen. 




Låt fräsa i några minuter och häll sedan i vattnet. Vispa samman allt och tillsätt därefter mango chutney, sambal oelek och soja. 

Blanda ner créme fraiche, grädde och paprika i bitar. Låt puttra några i ca. 10minuter och tillsätt till sist de skalade räkorna och mangon i bitar. Detta ska bara värmas upp, kokar räkorna för länge blir de sega. Smaka av med salt och peppar.





Jag serverade ris och nudlar till grytan, funkar bra vilket som. 




Smaklig spis!

//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.