måndag 25 november 2019

KYCKLINGGRATÄNG PÅ GRILLAD KYCKLING, MED DRAGON OCH DIJONSENAP



Måndag igen och ännu en dag jag inte planerat kvällens middag i god tid, det vill säga inte plockat fram något från frysen. Alltså ännu en dag som jag planerar maten på inne på Ica. Men det får vara så och det är helt ok, det är heller inget som jag kommer att ändra på inom det närmaste. Kan lova att veckomenyer inte kommer att vara mitt nyårslöfte. Been there, tried that, not working for me! Jag kommer inte ha några löften alls, när jag tänker efter. Jo, jag kan kanske lova att alltid äta gott, oavsett veckodag. Det är väl ändå ett nyårslöfte jag borde kunna hålla!





Färdiggrillad kyckling är ett bra tips om man vill ha mat som blir klar snabbt. När den är varm är den dessutom lätt att bena ur och man får ut mycket kött ur en kyckling. 

Jag har en gammal favorit när det gäller grillad kyckling, men den har ni nog inte missat. Känns som om jag tjatar om den. Då menar jag min Kyckling & bacon med körvel. HÄR hittar ni det receptet. 

Dragonkyckling
1 grillad kyckling 
1 schalottenlök 
2 vitlöksklyftor
3 1/2 dl matlagningsgrädde
3 tsk fransk senap
1 msk kycklingfond
1 msk Kikkoman soja 
1 msk torkad dragon 
flingsalt & svartpeppar

1 1/2 dl riven smakrik ost 

Bena ur kycklingen och dela i mindre bitar. Skiva löken och finhacka vitlöken. Fräs allt detta i lite smör och lägg sedan över i en ugnsform. 

Vispa samman grädde, soja, fond, dijonsenap och dragon. Smaka av med salt & svartpeppar. Häll såsen i ugnsformen och toppa med riven ost och lite dragon. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca. 15-20 minuter. Allt är tillagat och det enda som behövs är att värma upp, koka ihop såsen lite samt att osten smälter och får färg. 





Ha en trevlig vecka!


//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.