tisdag 10 december 2019

KYCKLINGGRYTA MED VITT VIN, FÄRSK SPENAT & ROSTADE HASSELNÖTTER


Vitt vin i kycklinggrytor är helt fantastiskt gott. Det blir en så god smak av det. Lägg sedan till grädde, spenat och lite crunch av hasselnötter och du är i sjunde himlen. Detta är ett riktigt bra bjudrecept, då det både är sjukt gott och lättlagat. Det är sån bjudmat jag föredrar, då jag aldrig har hela dagar att förbereda mig inför vi ska ha gäster. Jag jobbar alltid i min inredningsbutik ANNIES STUGA till antingen 18.00 på fredagar eller 16.00 på lördagar. Kika in vetja! Vi är ju nu mera även med webbutik, så att alla glada följare i hela Sverige kan handla fina saker hos mig! 

Kycklinggryta 
1kg kycklingfilé
1 bananschalottenlök
3 vitlöksklyftor 
1 dl vatten 
1 dl vitt vin
1 dl grädde 
2 dl créme fraiche 
1 msk kycklingfond 
1 1/2 msk soja(kikkoman) 
1 msk torkad ramslök (kan uteslutas eller bytas ut mot t.ex. torkad basilika eller annan favoritört)
150 g färsk spenat 
1 1/2 dl rostade hasselnötter (grovhackade)
flingsalt & svartpeppar

Strimla kycklingen och bryn i smör och olivolja. Salta och peppra och tillsätt sedan hackad lök och vitlök. Lägg över kycklingen i gryta. 

Tillsätt vatten, vin, grädde, créme fraiche, fond och soja till stekpannan (inte grytan). Vispa samman och tillsätt torkad ramslök. Häll över såsen i grytan och låt allt puttra samman till en krämig sås. Smaka av med salt & svartpeppar. 

Vänd ner färsk spenat och hälften av hasselnötterna. Resterande nötter strös över grytan vid servering. 






Har ni inte testat sojabakad klyftpotatis så tycker jag absolut att ni ska göra det pronto. Har inga speciella mängdangivelser här, men det behövs inte. 

Skär potatis i klyftor. Lägg i skål och ringla över olivolja, vänd runt så all potatis får olivolja på sig. Salta och peppra lätt. Lägg i ugnsform och ringla sedan över ca. 1/2 dl Kikkoman soja. 

Baka i ugnen på 200grader i ca. 40-45minuter. Vänd försiktigt på potatisen då och då. När potatisen fått fin färg och blivit mjuk, är den klar! 




Lite vitlökstekt brysselkål fick stå för det gröna på tallriken. 






Smaklig spis!

//Malin 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.