måndag 28 oktober 2019

KOTLETTER MED ÄDELOST OCH RÖD PAPRIKA

Jag storhandlade innan helgen och har en frys och kyl full av mat. Men när jag vaknade i morse var min första tanke inte att ta fram något ur frysen, det var heller inte min andra eller tredje tanke. Nej, tanken slog mig först på sena eftermiddagen när jag var på väg hem från jobbet. Jag har då hunnit med sjukt många tankar under dagen. I dag fick jag därför dra inom Ica på väg hem från en studiedag fylld av föreläsningar. Inte min tio i topp att då handla mat. Framför köttdisken messade jag min vän Jenny som där och då inspirerade mig till den här maträtten. Ursprungligen hennes farmor rätt, som ärvts ner i generationer. Kanske inte, men jag fick i alla fall grundingredienserna berättat för mig. Summan av kardemumman, vi blev alltså mätta även den här sletna måndagen i slutet av oktober. 



Kotletter med ädeost och röd paprika
6 st kotletter
5 dl vatten
2 msk kalvfond
1 msk soja
1 dl grädde
150g Kvibille ädelost
1 röd paprika
salt & svartpeppar

Salta och peppra kotletterna och bryn i smör. Lägg över i stor gjutjärnspanna, eller använd samma stekpanna. Plocka då bara upp dem medan såsen förbereds. 

Häll på vatten i stekpannan och vispa ur alla godsaker. Tillsätt fond och soja och häll sedan detta över kotletterna. Låt nu köttet sjuda/bräsera till det nästan släpper från benet, ca. 45-60min. 

Plocka försiktigt upp kotletterna och smula ner 2/3 av ädelosten samt häll ner grädden i grytan. Vispa samman allt. 

Lägg kotletterna i en ugnsform och häll över såsen. Smula över den sista ädelosten samt fördela skivad paprika ovanpå köttet. 

Ställ in i ugnen på 225 grader i ca. 15-20 minuter. 



Jag serverade klyftpotatis och en sallad till kotletterna och alla var glada och nöjda. Blev även en lunchlåda till mig till i morgon. Min sista dag innan några dagars höstlov. Pepp!


Ps, Ska till Köpenhamn på onsdag och tar gärna emot tips på bra asiatiska restauranger. Inga fancy pancy-ställen, utan bara sjukt sköna ställen med bra "billig" mat. 



Tackar på förhand!

//Malin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.