onsdag 18 februari 2015

TVÅDAGARS MYS I MALMÖ OCH KÖPENHAMN

I söndags kväll åkte jag och Ella till Malmö för 2 dagars mys hemma hos min söta kusin Kajsa. Inte ofta bara jag och Ella hittar på saker, så det här var efterlängtat och behövligt. Tänk att hon redan är 12 år!

Temat för dagarna var mys, och det i form av shopping, god mat och lite mer shopping. Kajsa hade förberett en jättegod vegetarisk måltid när vi, lite sena, ramlade in i lägenheten. Hur gott som helst! Jag måste verkligen bli bättre på att laga vegetariskt. 




Kajsa hade gjort jättegoda vegetariska biffar med bönor, majs, basilika och massa annat gott. Till det blev det en hummus med massa vitlök, sallad och en kall cremé fraiche-sås. Jag stod för bubblet!

Efter maten tittade vi på "Girls just wanna have fun". Tänkte att det var dags att introducera de gamla godbitarna för Ella. Vet inte om hon riktigt såg storheten i filmen dock...

På måndagen styrde vi kosan mot Köpenhamn. Jag är så avundsjuk på alla som bor i Malmö, och Helsingborg och för den delen, de har så nära till vårt kära grannland. Jag fullkomligt älskar Danmark! Känns så utländskt, som det förvisso är, men ni fattar! 

I Köpenhamn strosar man, så det gjorde vi. Vi hoppade av vid Norreport och började strosandet inne på Torvehallarna. Där hade jag strosat fortfarande och jag hade fått lov. Torvehallarna är två saluhallar, inte särskilt stora, men väldigt dejliga. Massa god mat och andra godsaker. 


Oljor och vinägers i alla smaker du kan tänka dig.

Smörrebröd

Fräscha grönsaker



För vår del blev det en lunch på Palaeo. Bra med matintresserade blogg- och instakontakter, som man kan få bra tips av. Det här tipset skickar jag sedan vidare till er. Gott och otroligt fräsch snabbmat. Jag tog en wrap, som var en omelett gjord på ekologiska ägg och i wrapen valde jag Pulled pork, cole slaw, persiljepesto och spetskål. Cruchy och med lite hetta. Nom nom! 



Ella valde en smoothie med jorgubbar, äpple, avokado och banan

Ganska mycket kål, men är ju en kålmask, så det var gott!




Det fanns även sallader, wok, smoothies, juicer och lite fika. Och allt detta gjort utan vetemjöl, laktos och raffinerat socker. 

Efter Torvehallarna stosade vi ner mot Ströget, för lite mer shopping. Ja, det jag fick shoppat var 3 flaskor bubbel, men hey inte klagar väl jag...

På kvällen beställde vi Indisk mat och hyrde film. Filmen vi såg var "100 steg från Bombay till Paris". Älskade maten och älskade filmen! Tur att vi åt innan filmen för filmen för en verkligen att vilja äta indisk mat. En riktig feel good-film, perfekt för vårt tjejmys. 




På tisdagen drog Ella och jag till Emporia för mer shopping. Mitt första besök i detta shoppingmecka. 4 timmar spenderade vi i köpcentrat innan vi nöjda satte oss på tåget hem. 

Visst hann  vi med lite mat även på Emporia. Ella var nöjd, då hon fick nudlar med kyckling. Hon måste varit en thailändska i sitt tidigare liv, hon vill dessutom ha stark mat. 

Jag som är lite mesigare valde en god Ceasarsallad och till efterrätt blev det Frozen yoghurt. 




Naturell frozen yoghurt med kokosflingor, cashewnötter, jodgubbar, blåbär och granatäppelkärnor. Verkligen tokgott!
Efter de här dagarna ska det bli riktigt skönt med slappedagar hemma i Glommen. Både plånbok och mage behöver vila upp sig lite... Har lov den här veckan, hur härligt som helst!





//Malin



3 kommentarer:

  1. Så skönt med lov (AVIS!!!) om mys i Malmö och Cph! Älskar Torvehallerne och måste se filmen! :) Kram kram

    SvaraRadera
  2. Vilka mysiga dagar ni haft! Kram

    SvaraRadera
  3. Köpenhamn, vår favoritstad som vi aldrig tröttnar på och blir nyförälskade i varje gång vi är där. Visst är det som att komma "utomlands" när man är där, det är en speciell känsla absolut. Torvehallerna tillhör favoritställena, även om det är dyrt att handla där så är det så rlgit att bara gå omkring och botanisera mellan diskarna. Håkan kan stå och dregla vid köttdiskarna hur länge som helst. Vi brukar käka tapas och bubbla när vi är där, Paleostället har vi kikat på men aldrig testat.
    Mysigt att åka iväg på en mor och dottertur, dagar att hålla i hjärtat länge!

    Kramar till dej

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.