torsdag 19 februari 2015

STRIMLAD BIFF MED JORDNÖTSSÅS


Asiatisk mat går alltid hem hos oss. Ja, hos 3 av 4 familjemedlemmar i alla fall. Om Ella får välja mat så blir det alltid Thaimat, då helst hämtmat i och för sig. Hämtmat är inget vi äter särskilt ofta, så känns bra ändå att kunna tillfredsställa dotterns smaklökar med hemmagjord thaimat. 

Oftast använder jag kyckling i den asiatiska maten jag gör, men den här gången slog jag till på lövbiff. Tunt strimlad lövbiff blev riktigt gott. Kyckling hade fungerat riktigt bra det också så klart. 

Strimlad biff med jordnötssmör
600 g svenska lövbiff
3 dl jordnötter
1 gul lök
4 msk jordnötssmör (ekologisk & sockerfri)
6 tsk röd currypasta
2 tsk färsk ingefära
5-6 dl krämig kokosmjölk
2 tsk kinesisk soja
1/2 - 1 citron, saften
salt & svartpeppar
Chiliexplosion eller chiliflakes

Mixa jordnötterna grovt i matberedare. Finhacka löken. 
Fräs lök, finriven ingefära och currypasta i smör i stekpanna. Tillsätt kokosmjölk, soja och mixade jordnötter. Låt småputtra i några minuter. Pressa i citronsaft och smaka av med salt och svartpeppar. Hur mycket chiliflakes man sedan tillsätter är en smaksak. 
Strimla lövbiffen tunt och stek i smör. Häll såsen över köttet och låt puttra på ytterligare "en stund". Eventuellt kan det behöva tillsättas lite extra kokosmjölk, detta om såsen kokat ihop. Smaka av såsen innan servering och servera med nudlar eller jasminris. Strö gärna över lite nötter före servering, både snyggt och crunchigt gott! 

Hos oss blev det sjögräsnudlar till de vuxna och äggnudlar till barnen/barnet... Lite lättkokta sockerärtor är gott till. 



Krämigt och gott!


I dag är det torsdag och jag ska slappa fram till klockan 14.00, då jag öppnar Annies Stuga. Har fått in roliga nyheter i form av fröer i småpåsar och muggar. Roliga att ge bort som gåva och kan till och med skickas på posten. Kul kul kul!





//Malin




5 kommentarer:

  1. Oj så gott! Jag älskar jordnötssås

    SvaraRadera
  2. Lät som en rätt i min smak! Älskar allt med lövbiff! Ska testas!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  3. Jag blir knäsvag av mat med jordnötter. Det här låter som en rätt jag skulle sluka med hull och hår!

    SvaraRadera
  4. Åh det är ju så gott med jordnötssås...!

    SvaraRadera
  5. Jordnötssås, we löv, både varm och kall!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.