fredag 11 september 2020

PICKLAD RÖD CHILI



Jodå, det har varit ett bra chiliår hos oss i år. Jag har bland annat lagt ett helt gäng med chilis i frysen efter tips från följare på Instagram. Man ska visst kunna ta upp dem sedan och riv dem på rivjärn. Låter inte det lattjo, så säg?

Av resterande chilis blev det pickles. Kändes som om jag höll på att dö på kuppen. Både av vinägerblandningen på spisen och alla de chilis jag skivade. Hostattackerna radade upp sig, så att säga. 

Picklad chili

500g chili

1 1/2 dl äppelcidervinäger

1 1/2 dl vatten

1 dl socker

2 tsk salt

2 tsk korianderfrön 

1 tsk gula senapsfrön

1 tsk bruna senapsfrön 

2 lagerblad

Skiva chilin, välj med eller utan kärnor. Jag tog bort ungefär hälften av kärnorna. Lägg chilin i en ren och steriliserad burk med lock. 

Koka upp vatten, vinäger, socker och kryddor. När sockret smält hälls detta över chilin. Sätt på locket och låt svalna innan burken placeras i kylskåpet. 




Jag vet inte riktigt vad jag ska ha chilin till, 

men det ger sig.



//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.