fredag 18 september 2020

KANTARELLSÅS OCH EGENGJORD PAPPARDELLE

Vilken härlig tid det är, eller hur? Kanske att det är ett lite krystat svar från min sida. Jo, jag älskar sommar och värme. Jag har lite svårt att acklimatisera mig till kallare klimat, rutiner och allt annat som kommer med hösten. Dock inget att göra något åt, bara att försöka att hänga med. 

En sak jag dock gillar med hösten är fredagar. Gillar så klart alltid fredagar, men fredagskvällar efter en ledig sommar är alltid lite bättre. Det där första, och ofta enda, glaset rödvin och sedan att laga mat och sippa på det där glaset rödvin. Soffhänget som följer efter uppäten mat är det inget större fel på heller.  

Det är i soffan jag nu hänger med datorn i knät. Fick frågor på receptet på kvällens middag, så bara att kavla upp ärmarna och skriva. 




Kantarellpasta

1 liter färska kantareller

2 st schalottenlökar

2 vitlöksklyftor

1 msk dijonsenap

1 dl vitt vin 

5 dl grädde

2 + 1 dl riven Västerbottensost

1 msk hackad persilja

1 msk hackad gräslök

flingsalt & svartpeppar

ev. lite extra pastavatten

75 g smör


Börja med att hacka lök och vitlök. Fräs därefter kantarellerna i smör, rikligt med smör. Plocka bort några till garneringen. 

När den mesta vätskan går ur svampen och den fått lite färg, tillsätts den hackade löken och vitlöken. 

Blanda ner senap och vitt vin och låt koka upp. Tillsätt därefter grädde, 2 dl riven ost och örter och låt nu såsen puttra sig krämig och härlig. Smaka av med salt och svartpeppar. Om såsen blir för tjock kan lite pastavatten tillsättas. 



Blanda den färdiga såsen med nykokt al dente-pasta. Toppa med lite smörstekta kantareller och 1 dl riven ost.




Durumpasta

6 dl durumvete

2 ägg

2 äggvitor

2 msk olivolja

2 tsk salt

lite vatten


Vispa ihop ägg, äggvitor och salt.

Häll mjölet på en arbetsyta och gör en grop i mitten. Tillsätt de vispade äggen. 

Blanda snabbt samman med en gaffel eller med fingrarna tills allt kan samlas ihop till en degklump. Tillsätt olivoljan. Om det behövs för att samla ihop torrt mjöl, fukta med lite vatten.

Har du en Kitchenaid, eller motsvarande, går det alldeles utmärkt att använda den. Jag använder flatblandaren för att blanda samman degen. Bra mycket smidigare än att göra den för hand.

Knåda degen på en mjölad arbetsyta tills den går ihop fint och är jämn och elastisk.

Om degen känns kladdig arbeta in ytterligare lite mjöl. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylskåp i 20-30 minuter.¨

Nu är degen klar att användas. Antingen att den kavlas ut tunt och används som önskas eller att ni nu plockar fram pastamaskinen och kör den därigenom. 

Jag har blivit lat och använder numera bara maskinen för att kavla ut degen. Sedan viker jag degen och använder pizzaslicern för att skära pastadegen i lagom tjocka strimlor. 

Pastan kokas i välsaltat vatten med 3 msk olivolja tillsatt. Viktigt att inte pastan överkokas. Den behöver endast 2-3 minuter innan den är färdig. 




Hoppas verkligen ni vill testa det här receptet och låt mig gärna ta del era bilder av det ni lagat. 



//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.