torsdag 21 november 2019

UGNSROSTAD PUMPA MED ÄDELOST OCH SALLADSLÖK



Jag skulle nog säga att jag är ganska traditionell i mina smartsättningen och även i de tillbehör jag brukar laga. Det blir ofta potatis av nåt slag, pasta, ris eller kanske risotto. Men inte den här gången inte. Butternutpumpan som jag gjorde pumpapaj av räckte nämligen även till en middagsrätt. Pumpa har jag ugnsrostat tidigare och tyckte om det. Smakar nästan som sötpotatis, med sin söta smak och lena konsistens. Och som alla vet så passar ju sött och salt bra tillsammans, därav ädelosten. Detta visade sig vara en fullträff, något jag absolut kommer att göra om. 

Ugnsrostad Butternutpumpa med ädelost
1/2 butternutpumpa
100g Kvibille ädelost
3 salladslökar
2 msk vitlöksolja, el. olivolja
flingsalt & svartpeppar

Dela pumpan i bitar, 2-3 cm breda. Lägg i ugnsform och ringla över vitlöksolja. Vänd runt bitarna så alla täcks av olja och salta och peppra. Baka i ugnen på 200 grader i ca. 30-35 minuter. Vänd på bitarna efter halva tiden. Pumpabitarna ska få lite fin yta och färg. 

När det återstår ca. 5 minuter av tiden smulas ädelosten över pumpan och strimlad salladslök strös över. Ringla lite vitlöksolja över pumpan och strö även lite flingsalt precis innan servering. 




Till min pumpa serverade jag kycklingschnitzel. Recpetet på det hittar ni HÄR och kryddsmöret HÄR




Smaklig måltid!


//Malin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.