måndag 18 november 2019

KYCKLINGGRYTA MED BUTTERNUTPUMPA OCH SAMBAL OELEK



Hade det inte varit för december månad, hade jag gärna gått i ide nu och vaknat upp i april. I november är min dotterns födelse allt som är värt att firas, resten av månaden är ganska onödig. December månad funkar tack vare myset och julkalendern på tv. Ja, i år även min chokladkalender från My Feldt och Kakaobolaget. När vi är över i januari börjar tristessen igen och längtan efter våren slår ofta till med full kraft. 

Jag ser dock fram emot januari i år, då jag då börjar på en ny arbetsplats. Jag ska börja som resurspedagog på Långaveka skola här i Glommen. Detta ser jag jättemycket fram emot, så kanske att januari, februari och mars inte kommer att kännas fullt lika beige den här omgången. 

Det kan bli ganska klyschigt snack när man pratar om mat som passar sig på hösten. Ni vet klyschor om mat som värmer upp frusna nordbor och comfort food att trösta sig med, men det är ju så det är. Vi behöver det för att överleva höstens och vinterns rusk. Gärna mat som både är varm och som innehåller lite hetta. Dagens recept är en perfekt maträtt för just dessa ändamål, att trösta och att värma upp. Ps, all god mat och dryck tröstar mig. Jag är inte så svår där inte... 

Kycklinggryta med butternutpumpa & sambal oelek
1 kg kycklingfilé
1 rödlök
1/2 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 tsk kanel
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1/2 tsk ingefära
2 burkar hela tomater
8 dl vatten
3 msk kycklingfond
1/2 st butternutpumpa
2 morötter
8 brysselkål i halvor
1-3 tsk sambal oelek
3-4 tsk salt
svartpeppar
persilja

Skär kycklingen i bitar och bryn i olivolja tillsammans med hackad vitlök och strimlad gul lök och rödlök. Krydda med kanel, gurkmeja, spiskummin och ingefära.

Tillsätt tomater (mosa dem lite i burken innan de blandas ner), vatten, sambal oelek och kycklingfond. Låt småputtra ca. 10 minuter. Lägg därefter i morötter i slantar, skalad pumpa i bitar och halverade brysselkålshuvud. Salta och peppra och låt sedan grytan puttra vidare på låg temperatur på plattan i ca. 15 minuter. Lagom länge tills dess att grönsakerna är klara, men inte mosiga. Smaka av med sambal oelek, salt och svartpeppar. Blanda ner hackad persilja och servera till den hungriga flocken. 

Tips från coachen: Lite aioli eller créme fraiche på toppen gör bara grytan ännu smarrigare.




Feel free to "Trösta på"!


//Malin




1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.