söndag 13 oktober 2019

KRÄMIG RÄKGRYTA MED STING



God, godare, godast! Lite den känslan fick jag när jag åt detta i går kväll. Helt enkelt en fantastiskt god gryta som jag hoppas att ni testar att laga själva. Mamma gjorde ofta nån liknande gryta när jag bodde hemma. Tyckte precis lika mycket om mammas variant som min egen. Extra lyxigt blir det med handskalade räkor och ju fler desto bättre. Man ska aldrig snåla med räkor, det är sedan gammalt.  

Krämig räkgryta med sting
1 kg räkor
1 röd paprika
1 purjolök
1/2 gul lök
2 msk tomatpuré
2 tsk curry
1/2 tsk paprikapulver
1/3 tsk cayennepeppar
1/2 tsk chiliflakes 
1 dl vitt vin
1/2 fiskbuljongtärning
1 1/2 dl chilisås (Typ Heinz)
3 dl matlagningsgrädde
2 dl créme fraiche
12 körsbärstomater

Fräs hackad paprika, lök och purjolök i olivolja och tillsätt tomatpuré och kryddor. Smula ner buljongtärning och häll på vin och låt puttra några minuter. Tillsätt chilisås, grädde och créme fraiche. Halvera tomaterna och tillsätt dessa. Låt grytan koka i ca. 10 minuter. 




Rör ner räkorna precis innan servering. Låt dem inte koka då de lätt blir sega. 

Servera tillsammans med jasminris. 






Smaklig måltid!


//Malin




1 kommentar:

  1. Dö go recept skall laga rätten när jag får lite tid över 👍🍴☺️

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.