måndag 10 juli 2017

TONFISK- & LAXCEVICHE OCH SUSHI I MÄNGDER



Sushicravings utan att vara gravid, är det normalt? Sushi är så förbannat gott och jag kan äta i princip hur många som helst. 

Ella och jag har gjort sushi en gång tidigare, då bara till 3 personer. Nu bjöd vi in vänner, så vi dubblade antalet ätande och därmed också sushiantalet. Det blev endast några få bitar över, så vi hade beräknat det väl. 

Det är inte helt enkelt att göra egen sushi. Eller det är inte så svårt, men det är lite krångel med alla moment. Riset gjorde jag i riskokare, och riset fick svalna innan jag blandade i risvinägerblandningen. 



Makirullarna innehöll morötter, gurka, avokado, crabstick och lax. Ja, inte allt på samma gång då så klart. Även lite wasabi och lite srirachamajonnäs. På nigirin hade jag färsk lax och färsk tonfisk. Tonfisk är verkligen en spännande råvara. Fiskköttet är som kött, fast och en härlig färg. 



Det blev både lax och tonfisk över, så jag blandade även ihop en ceviche. Ganska fränt hur limen påverkar den råa fisken faktiskt. 



Ceviche
ca 75-100g färsk lax
ca75-100g färsk tonfisk
2 lime
2 salladslökar
1 tomat
1 avokado
1 röd chili
3 msk citronolja
flingsalt & svartpeppar

Dela fisken i små kuber, pressa över limen och vänd runt. Tillsätt strimlad lök, tomathack och finhackad chili. Ringla över olja och vänd försiktigt ner avokadobitar. Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera tillsammans med limeklyftor. 



Hellmann´s majonnäs med japansk soja i är ett hett tips på dippsås. Kom ihåg det när ni gör sushi. För det tycker jag absolut ni ska göra. Hur gott som helst! 





//Malin








2 kommentarer:

  1. Älskar sushi men har aldrig provat själv, äldsta dottern gjorde med sina kompisar och det var ett kök att städa sen....

    Kram jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, fick du göra skitjobbet alltså. Jag älskar sushi och kommer att göra igen. Men nästa gång blir det nog sashimi med ris vid sidan om.

      Kram kram

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.