söndag 25 januari 2015

SÖTPOTATISPOMMES


Lars är ingen pommesälskare och väljer alltid bort dem vid våra sällsynta besök på snabbmatsställen. Jag däremot kan lätt välja extramegasuperstor pommes, och tycka det är fasligt gott. Inget jag är stolt över kanske, men så är det bara. Lars kan i stället köpa 5 små cheeseburgare, vilket jag har väldigt svårt att förstå. Ja, alla är vi olika...

När det däremot kom till de här små orangea pinnarna så var Lars mer gillande. Han tyckte det var mer smak och godare smak än vanliga pommes. Jag som gillar alla pommes, gick igång även på dessa. Inte svår jag inte!

Sötpotatispommes 2-3 pers
2 sötpotatisar
1/2 olivolja
flingsalt, peppar och annan valfri kryddning. Använde pommeskrydda och även lite chiliflakes. 

Skrubba potatisen och skär i stavar i ungefär samma storlek. Lägg i bunke och häll på olja och kryddor. Vänd runt så alla pommes täcks. 
Placera ut potatisstavarna på galler ovanpå en bakplåtsklädd ugnsform. Blir krispigare om de får ligga så. Salta eventuellt lite extra. Ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 30-35 minuter. Jag vände runt dem lite då och då, men inte nödvändigt kanske. I slutet av tiden satte jag över till grillfunktionen, för extra krisp. 





Kan meddela att maten blev god, kanske det bästa på väldigt länge. Körde på välmörad ryggbiff från Gårdsbutik Thuresson, vitlökssmör, vitlöksfräst sparris och grillad majskolv upptill. Kommer att göras igen och igen och igen...


Ha en fortsatt skön söndag!
//Malin



5 kommentarer:

  1. sötpotatis är en nya favo .... var på Joe Farellis förra helgen och då beställde jag detta mums

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är verkligen gott! I kväll kör jag halv bakad sötpotatis som tillbehör. Mmmmm!

      Radera
  2. Sötpotatis är gott och vi gör ofta sötpotatispommes hemma. Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh, så gott! Sådana vill jag också göra! Så receptet är sparat!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Ja vi är ju numera helfrälsta på sötpotatisar, efter ett mindre lyckat första möte:) Pommes har vi gjort några gånger men aldrig lyckas få så där riktigt krispiga som riktiga frittes oavsett hur vi provat göra. Men vi läste nåt om maizenamjöl runt om som blir nästa försök, skam den som ger sig:)
    En fin vecka till dej,
    kramar

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.