onsdag 14 januari 2015

DADELBOLLAR MED TRE SORTERS NÖTTER



De här små rackarna är faktiskt minst lika goda som vanliga chokladbollar. Dessutom är de bra mycket bättre för kroppen. Dadlar är sött, men bra sötma jämförelse med raffinerat vitt socker. Jag tycker om att äta dadlar som de är också, naturella. Jag tycker de smakar lite mandelmassa, hur gott som helst med andra ord!

På mitt jobb fikas det en hel del. Känns bra att då kunna ha ett alternativ till det. Inte varje dag, men då och då. 

Bollar som de här kan varieras i smaksättning. Vill man så kan man tillsätta lite lakritspulver till smeten. Kanske välja bort kakaon helt och ta mer vaniljpulver. Ja, man kan laborera lite hur som helst. Man kan också välja att använda andra nötsorter. Har tidigare gjort på valnötter och cashewnötter, vilket blev precis lika gott. Ska tillsätta lite jordnötssmör nästa gång tänker jag. 


Dadelbollar 
1 dl hasselnötter 
1/2 dl mandlar
1/2 dl pistagenötter
1 dl kokosflakes
200 g kärnfria dadlar
2-3 msk kakao
2-3 msk (färskpressad) äppeljuice
1/2 tsk vaniljpulver

kokos att rulla bollarna i

Mixa alla ingredienser i en matberedare och forma till små bollar. Rulla i kokos och ställ kallt en stund innan servering. 






//Malin


10 kommentarer:

  1. Yes Malin dessa måste jag testa! Såg att du skulle till Stockholm tjohooo vad kul! Jag tipsa om en rest i Moodgallerian http://www.boqueria.se stavning? kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Mums! så perfekt när man hittar något som verkligen är gott när det är utan onyttigheter! iffarna i förra inlägget såg också så vansinnigt goda ut med osten som pös ut....

    Kram jenny

    SvaraRadera
  3. Jag har själv gjort en hel del liknande bollar de senaste veckorna. Så gott och enkelt!

    SvaraRadera
  4. Sådana här bollar är så goda och jag har nästan alltid några i kylen. Kram!

    SvaraRadera
  5. Så gott det ser ut! Helgmums!
    Tips: Tävla hos min vän Carola om dörrmatta designad av Ulrica Hydman Vallien: http://roomofkarma.se/ //M

    SvaraRadera
  6. De ena bollarna behöver ju inte utesluta de andra - som jag brukar säga ;)

    SvaraRadera
  7. Jag har också gjort chokladbollar med daddlar och de blir grymt goda. Förra julen gjorde jag dem små och doppade i choklad så blev de som tyffelbollar. Galet gott! Däremot gillar jag inte dadlar som de är. Jag har svårt för torkad frukt över lag då de är för söta för min smak.

    SvaraRadera
  8. Dadlar är ingen favorit men så här måste de ju vara goda! Nu säljs de ju ut efter julen också så det blir rena fyndpriset på bollarna.

    På mitt jobb fikas det också mycket och det är jag som tar med kakor. Det varierar hur "nyttiga" jag gör dem. Dessa bollar skulle nog gå åt som smör... Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.