söndag 21 september 2014

BEER CAN CHICKEN MED FÄRSKA ÖRTER OCH CHILI


Mr Chicken bröstar upp sig.

I bland är jag snabb att testa nya saker, och i bland inte alls. Så långt efter att det nästan är löjligt. Kan därmed hända att alla andra redan testat på det här med Beer can chicken, eller ölburk-i-rumpan-kyckling. Tror ändå att uttrycket "Bättre sent än aldrig" kan rädda mig här. 

Så för ett tag sedan var det alltså dags för mig att testa denna omtalade maträtt. Kyckling inhandlad, check. Grillkol likaså, check. Öl behövde jag inte oroa mig för att vi inte skulle ha, Lars har sitt lilla lager. Färska örter har vi fullt av hemma, så det var ordnat med det också. Bara till att köra med andra ord.



Beer can chicken med färska örter
1 färsk hel kyckling
1 citron
1 röd chili
några nävar färska örter, (tog rosmarin, timjan, mynta, basilika och persilja)
1 dl smaksatt rapsolja (vitlök)
2 tsk ljus soja
3 vitlöksklyftor
salt & svartpeppar
33 cl öl Pale ale

Skölj kycklingen, salt och peppra. 
Finhacka halva chilin och hälften av örterna. Riv av skalet på citronen. Blanda chili, örter, citronskal, pressad citron och tillsätt soja, olja och pressad vitlök. Gnid in kycklingen med blandningen och tryck även in under skinnet. 

Förbered klotgrillen så att kolen ligger i en rund ring runt kycklingen, inte direkt under den. Lägg folie på botten av grillen.

Skölj ölburken. Öppna upp toppen på ölburken och häll ut cirka hälften av ölen. Tryck ner örter, chili och citronen delad i två delar. Sätt kycklingen på ölburken och placera mitt på grillen. 

Grilla kycklingen under lock tills den kommer upp till 82 grader i innertemperatur. Det tar ca. 50-60 minuter. 


Kycklingen blev riktigt god och saftig. Får bli till att göra fler gånger. När det gäller kryddning av kycklingen kan man göra lite hur man vill. Är man lite lat, eller bekväm, så kan kan man använda en färdig bbq-sås och pensla kycklingen med. Kan tänka mig att den blir väldigt god med en Sweet Baby Ray´s-sås. Brukar använde de såserna till både pulled pork och revbensspjäll. Hur gott som helst!

Får väl se om det blir mer grillning i höst. Även om jag vet att det fungerar hur bra som helst att grilla på hösten, så gör vi det sällan. Men blir det så blir det!



//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.