måndag 5 maj 2014

LAX MED SPENAT OCH SOLTORKADE TOMATER



Spenat är något jag alltid tyckt om, till och med när jag liten. Men inte riktigt all spenat gick hem. Det var skillnad på smaken och det som gjorde den stora skillnaden var faktiskt socker. I mammas spenat gjorde lite socker susen, men farmors supernyttiga spenat innehöll bara supernyttiga ingredienser och uppskattades inte lika mycket. Vi fick spenat och kokt potatis hos farmor på julen, vilket jag även nu kan tycka lite underligt. När mamma gjorde spenat hemma ville pappa ha utan socker, då det var det han var van vid sedan han var liten. 

Stuvad spenat med stekt ägg och prinskorv kan jag ibland bli galet sugen på. Då med liite liite socker i spenaten. 

Något som också passar bra tillsammans är spenat och lax. Har gjort pajer tidigare. Här hittar ni ett recept på smidiga små laxpajer i muffinsform. Men i förra veckan blev det färsk lax med spenat, vitlök och soltorkade tomater. Riktigt gott blev det!



Lax med spenat och soltorkade tomater
300 g spenat, använde fryst med funkar säkert bra med färsk. 
2 dl créme fraiche
1 dl grädde
1 burk soltorkade tomater
3 vitlöksklyftor
1 msk tamarisoja (japansk)
salt
svartpeppar
chili explosion

Lägg laxen i ugnsform, salta och peppra. Blanda créme fraiche, grädde, pressad vitlök och soja i en kastrull och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar. 

Finstrimla tomaterna och strö över laxen. Häll såsen över laxen och ställ in i ugnen på 200 grader i ca. 15-20 minuter eller tills laxen når en innertemperatur på 56 grader. 



Kokt brysselkål med smör smakade utmärkt till laxen. Smakar utmärkt till det mesta tycker jag!




//Malin



5 kommentarer:

  1. Socker använde alltid min farmor i maten. Dock bjöd hon aldrig på spenat vilket var tur, det tyckte jag inte om förrän ganska nyligen.

    SvaraRadera
  2. Åhhh vad gott, ja en gnutta socker jan göra undervärk ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Spenat har jag alltid älskat. Som barn åt jag det till fisk men också som soppa och till korv och potatis. Jag vet inte vad mamma hade i sin men socker har jag aldrig prövat i min. Kanske att jag inte bör pröva heller men det skadar väl inte med en gnutta? Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad jag kan komma ihåg har jag också alltid gillat spenat. Men mina föräldrar kanske säger något annat om du frågar ha ha.
    Gratängen ser sjukt god ut!

    SvaraRadera
  5. Spenat är min favorit och har alltid älskat det. Jag var lycklig över spenaten på julen, men jag tror faktiskt att det var mangold. Hela deras grönsaksland var ju bara mangold och potatis ha ha.
    Det här ska jag laga i veckan, låter mycket gott. Kram från kussen!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.