tisdag 6 maj 2014

HUEVOS RANCHEROS PÅ MALINS SÄTT



Jag vill på vardagarna ha snabba, goda och lättlagade middagar. Goda tömmar jag aldrig på, knappt de andra två kriterierna heller för den delen. Nog tycker jag om att laga mat, men inte alla dagar i veckan. 

Ägg är något vi alltid har i kylskåpet. Har vi inte det så är det panik. Inga pannkakor, inga äggamackor och inga omeletter, finns ingen chans att vi löser en vecka utan ägg. Knappt ens några dagar. 

Kärt barn har många namn heter det ju, och så även med den här rätten. Eller min version av den skulle i mångas ögon inte få kallas Huevos Rancheros, men det är min blogg så jag bestämmer, gött! Kan till och med få för mig att kalla detta min egen version av Uova in Purgatoria. Två olika språk och två ganska så lika recept, spanska och italienska. Jag har en gång tidigare lagat Ägg i Skärselden. Receptet hittar ni Här. Även det ett bra och snabbt middagsrecept alltså. 

I går kväll fick det bli en liten härlig mix i stekpannan. Min tanke är att många goda saker tillsammans ofta blir gott. Hm, stämmer ju inte alltid, men har man lite hum om smaker så brukar det fungera i de flesta fall. 

HUEVOS RANCHEROS på Malins sätt
1 paket bacon
4 ägg
1 påse buffelmozzarella
3/4 burk Saltå kvarns körsbärstomater
flingsalt
nymald svartpeppar
Santa Maria Chili explosion
färsk basilika

Dela baconet på hälften och stek i smör i pannan. När baconen är klara så hälls tomaterna i. Blanda runt lite lätt. Gör nu plats för att knäcka i 4 ägg i pannan. Sänk värmen på plattan.

Dra i sär mozzarellan och fördela ut osten i pannan. Salta, peppra och dra över lite chili explosion. Lägg sedan på ett stort lock och låt allt stå 1-2 minuter, beroende på hur lös ni vill ha äggulan. Klipp sedan över lite färsk basilika på toppen. 

Detta blev riktigt gott och något jag absolut kommer att göra igen. 





//Malin





4 kommentarer:

  1. Så gott med mozzarella i!! Jag äter ofta olika varianter på denna rätt, går så bra att slänga i det som behövs användas upp i kylen och blir alltid riktigt gott!

    SvaraRadera
  2. Låter jättegott och verkligen snabblagat:)

    SvaraRadera
  3. Åh, det här är verkligen en lunch favorit! Går att variera på en mängd olika trevliga sätt!

    SvaraRadera
  4. Ja, det där var helt klart en annorlunda variant av huevos, men inte så dumt för det! Kul variant! Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.