måndag 14 april 2014

HÖGREVSBIFFAR MED PARMESANOST OCH PERSILJECHAMPINJONER MED VITLÖK OCH CITRON


I kväll satt jag länge och väntade på att någon skulle servera mig middag. Tänkte mig en 3-rätters med ett glas bubbel, något jag vant mig vid i helgen som varit. Men inget serverades och magen började kurra. Jag fick alltså ta tag i problemet själv, men jag är flexibel och drog på mig mitt nya förkläde. Fick nämligen ett jättefint i helgen, av Gun med webbutiken Kaksmulan

Hittade en påse hemmamald högrevsfärs i frysen, som i kväll blev till biffar. 

Högrevsbiffar med parmesanost
500 g högrevsfärs
2 dl riven parmesanost
1 ägg
salt & peppar

Blanda samman alla ingredienser och forma till biffar. Bryn i smör och laga klart i ugnen på 150 grader i ca. 10 minuter. Tiden beror på hur länge biffarna bryns i pannan.




Jag längtar till den svenska sparrisen dyker upp i butik, men fram tills dess blir det italiensk. Vi äter mycket sparris här hemma, Ella älskar det så vi är tre som får slåss om de gröna pinnarna.

Champinjonerna var Ella däremot inte med och slogs om. Konstigt, för de var väldigt goda. Men glada var jag och Lars, som fick desto mer.

Persiljechampinjoner med vitlök och citron
Skogschampinjoner
1 vitlöksklyfta
1 dl hackad persilja
pressad citron
flingsalt & svartpeppar

Skiva svampen och fräs i smör. Pressa i vitlök och fräs några minuter. Tag pannan från plattan, pressa över citron, salta och peppra. Hacka persiljan och vänd ner i svampen. 

Jag gjorde även en gräddsås i pannan där biffarna stektes. Blir så gott med alla goda smaker från biffarna.

Gräddsås
3 dl vatten
1 msk kalvfond
2-3 dl grädde
1 dl créme fraiche
2 tsk tamarisoja (japansk)

Häll vatten i pannan där biffarna stekts. Vispa ur alla goda smaker. Tillsätt kalvfond och låt skyn reducera ner. 
Häll i grädde, créme fraiche och soja och låt såsen småputtra några minuter. Spä med mer grädde om det behövs. 





Ha en skön vecka!

//Malin




4 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott och enkelt. Ska absolut provas snart. Hoppas snart få skörda av min egen sparris för första gången. Alla dessa smaker låter som himlen,högrevsfärs,parmesan,champinjoner,sparris,grädde,vitlök,citron....you name it! Här sitter jag på morgonkvisten och dreglar,haha

    SvaraRadera
  2. Åh, egen sparris! Hur länge får man vänta på första skörden?

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. läste om eran bloggträff...
    ser fram emot del 2

    SvaraRadera
  4. Nej men alltså, hur jobbigt är det inte med att inte ha Cava i glasen och serveras maten nu?! Ingen framdukad frukost står det i köket heller på morgonen, skamligt! Som tur är så är vi bortbjudna både fredag och lördag för annars vet i katten hur vi skulle överleva! :)

    Kramar

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.