söndag 12 februari 2012

CHOKLADMOUSSE


Vilken underbart väder vi haft i dag! Har varit ute och byggt snöhydda med barnen och dragit dem i pulka ner till stranden där vi åkte lite nedför en liiiten backe. Snart ska vi ut och grilla hamburgare till kvällsmat och sätta lyktor i vår hydda. 


Nu på eftermiddagen har jag haft mina föräldrar, morbror och mormor på fikabesök. Det blev både frystömning och nybakt. Bland annat fick de smaka den här chokladmoussen. Serverade den med en klick grädde och några minimarschmallows. Väldigt krämig och chokladig. 


Receptet hittade jag hos Manuela på Passion4baking


Chokladmousse

125 g mörk choklad 70%
75 g ljus choklad
25 g smör
3 ägg (separerade)
2 msk socker
250 ml grädde


Smält chokladen i vattenbad tillsammans med smör. Vispa ner äggulorna i chokladen och vispa ordentligt. Vispa grädden och blanda ner chokladblandningen i grädden. Vispa till det blandats ordentligt och inga chokladklumpar finns kvar. Vispa äggvitor och socker till ett fast fluff, och vänd försiktigt ner i chokladsmeten. Spritsa i formar eller små koppar, ställ kallt i ca 30 minuter. Garnera efter tycke och smak. Servera med en lite klick grädde. Mumsigt värre!


Kanske något för Alla Hjärtans Dag på tisdag! 


Detta bjöd jag mina fikagäster på i eftermiddags.



6 kommentarer:

  1. Så gott och jättefin bild, kram!

    Sv: Malin, för att vara med i tävlingen måste du gå in och dela fotot från min FB-sida. Ser inte att du gjort detta! (Tryck dela/share vid fotot) och även kommentera annars gills det inte.

    Lycka till i tävlingen!

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj... Vilken fika du bjöd på.
    Chokladmousse är underbart gott. Snygg bild dessutom.

    SvaraRadera
  3. Chokladmousse, mums! Ha en bra början på veckan. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh detta såg underbart gott ut!! :))

    Önskar dig en mysig alla ♥ dag!!
    varma kramar Sofia

    SvaraRadera
  5. älskar chokladmousse,speciellt franskt,mums.
    åh fikat på bordet ser riktigt smarrigt ut

    SvaraRadera
  6. Varför inte passa på att tävla hos mig om ett presentkort hos Hejbaby.se ? :) Är ju aldrig fel med gratis kläder till barnen, eller hur? :)

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2012/january/vinn-presentkort-hos-hejbabyse.html

    Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.