torsdag 8 september 2011

PLÄTTAR





När jag var liten och besökte min farmor Olly och farfar Kalle på Netas berg, stod det oftast plättar på menyn. De hade ett riktigt plättjärn, vilket vi inte hade hemma. Vi fick hjälpa till att grädda dem och åt dem med sylt eller socker. Jag är så glad över mina barnsdomsminnen av farmor och farfar, framför allt nu när ingen av dem längre är i livet. Jag kommer också ihåg att vi alltid fick kokt potatis med skal på, ett inte riktigt lika trevligt minne kanske. 


Mina farmor var hälsan själv. Hon startade Trim-gymnastiken i Falkenberg och gympade själv till hon var närmre 90 år gammal. Hemma hos dem var det nyttig mat som gällde, spenat på julbordet och skalpotatis. Inte en droppe sprit inmundigades i deras hus, IOGT NTO var deras förening. 


Till jul samlades också kusinerna där för att göra julgodis. Vi rullade marsipanfigurer i mängder och var med när farmor gjorde sina "berömda" julmandlar. Jag vet inte vad det var, men gott var det inte. Oj, nu sitter jag här och blir lite sentimental, bara för jag gjorde plättar till kvällsmat idag. 


Om jag i tisdags var en elak mamma, så steg jag i graderna i går kväll. Plättar, jordgubbar, turkisk yoghurt och nyslungad honung från Mikael Lundqvist i Skrea. Barnen var nöjda!


Jag skriver inget recept på detta, då jag tror att de flesta kan baka pannkakor. Om inte så hör av er.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.