onsdag 6 januari 2021

KRÄMIG LAXSÅS


Vad hände? Hur i h....te kunde 3 veckor gå så fort? Någon som kan dela med sig av en passande konspirationsteori kanske? I vilket fall som helst så har dessa tre veckor varit väldigt bra. En bra blandning av lugn, stugjobb, god mat och dryck. 

Innan jul var målet att hålla mig undan corona fram till jul, nu flyttas gränsen till sommaren. Känns väl rimligt ändå? Hur har ni haft det? Hur många av er läsare har varit sjuka i corona? Jag hade blivit glad om ni skulle vilja lämna ett litet meddelende och berätta om era erfarenheter av sjukdomen. 

I morgon är det alltså dags för första dagen på vårterminen vt21. Förra terminen var jag i en F-klass, men nu blir det annat. Det blir i stället lite engelska, svenska, hkk och bild. En härlig mix, inte sant? Även om jag är lite orolig för ämnet bild...


Krämig laxsås

3 salladslökar

2 vitlöksklyftor

2/3 dl matlagningsvin eller vitt vin

1 fiskbuljongtärning

1 dl vatten

2 dl créme fraiche

2 dl grädde

300g kallrökt lax

2 tomater

valfri mängd dill

svartpeppar

olivolja


Hacka lök och vitlök och fräs i lite olivolja. Tillsätt vinet och buljongtärningen. När buljongtärningen smält tillsätts vatten, grädde och créme fraiche.  

Rör därefter ner strimlad lax och grovhackade tomater. Jag tog bort det vattniga innandömet i tomten innan jag rörde ner den i såsen. 


Blanda ner valfri mängd hackad dill, färsk eller frusen spelar ingen roll. Avsluta med några drag med pepparkvarnen. Ingen salt behövs tack vare laxen och buljongtärningen.




Blanda till sist ner valfi pasta i såsen. Jag lyxade till det med hemmagjord pappardelle. Jag lyfte pastan direkt från kastrullen ner i såsen. Addera lite pastavatten om du tycker det behövs. 

Riv parmesan över denna underbara pastarätt innan servering. Njut!


Hoppas ni vill testa detta!


//Malin








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.