söndag 6 december 2020

BACONLINDADE CAMBOZOLAFYLLDA KYCKLINGFILÉER


Meh, vad hände nu då? Andra advent är redan här, vilket betyder att det bara är två advent kvar och sedan julafton. Jag känner dock att jag hittills tagit väl vara på dagarna i december. I dag bjöd jag till exempel in föräldrar, svärföräldrar och morbror Ronny på utomhusfika. Bra med plusgrader när man ska hänga utomhus en stund. 
Sedan har jag bakat lussebullar två gånger och ätit lussebullar fler gånger än två... 

I december jobbar jag mer än någonsin faktiskt, men det är roligt. Jag arbetar vanligtvis 7 dagar i veckan, 3 dagar i skolan och 4 dagar i min butik. Fler dagar än det går ju inte, men fram till jul är det 6 extra timmar jobb i veckan. Ska köpa mig något fint efter jul, det är jag ta mig tusan värd!

Nu blir det i alla fall soffhäng resten av kvällen, Legomasters Sverige och receptskrivande. När det genomfört lägger jag mig och läser en mysig julbok. Vill ni ha boktips får ni titta på min sparade händelse på Instagram. Där ligger just nu ca. 30 boktips. 




Baconlindad Cambozolafyllt kycklingbröst 

1 kg kycklingfilé

150g cambozola 

2 pkt bacon


torkad basilika


salt & svartpeppar


Sås

2 dl vatten


2 dl grädde 


2 msk kycklingfond 


1 msk soja 


80g cambozola 


flingsalt & svartpeppar



Salta och peppra kycklingfilérna lätt. Med betoning på lätt, då både baconet och cambonzolan är salt. Skär sedan snitt i filéerna och tryck in en bit cambozola i varje filé. 


Linda två baconbitar runt varje filé och krydda med torkad basilika. 


Bryn kycklingfiléerna, runt om, i smör och olivolja. Lägg därefter över i ugnsform. För att göra såsen blandas alla ingredienserna i en kastrull. Jag sköljde även ur stekpannan med lite grädde för att få ut den mesta av smaken. Såsen får sedan småsjuda i ca. 15 minuter. Mixa såsen innan den hälls över filéerna.


Kör klart i ugnen tills dess att innertemperaturen är ca. 70 grader. Bäst är att känna av med en köttermometer, men det tar ca. 25-30 minuter i 225 graders varm ugn. 





Jag serverade kycklingen tillsammans med ugnsrostad potatis och smörstekt brysselkål, som för övrigt är något av det bästa jag vet! 






Hoppas ni vill testa att laga detta!



//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.