tisdag 7 januari 2020

TACOGRATÄNG DE LUXE



Ooops, ett inlägg jag glömt posta. Så kan vi klart inte ha det, men bättre sent än aldrig heter det ju ändå. 

En lördag innan jul hade vi besök av min kusin med familj och dessutom en kompis till Ludvig. Då kändes tacos som en bra idé, men den här gången spexade jag till det med en tacogratäng. Idén fick jag av en elev, när jag i skolan frågade efter tips på rätter att laga. Visade sig vare ett toppentips, för alla åt med god aptit och det blev dessutom över till söndagens lunch. 

Tacogratäng
500g köttfärs
1 1/2 påse tacokrydda
1 påse nachoschips, saltade
2 1/2 dl créme fraiche
1 dl Hellmanns majonnäs
1 dl tacosås
1 dl smakrik riven ost
2 vitlöksklyftor
flingsalt & svartpeppar

2-3 dl smakrik riven ost
körsbärstomater
färsk koriander

Börja med att täcka en ugnsform med nachoschips. Bryn sedan färsen och tillsätt kryddan och vatten enligt instruktionen på påsen. Häll därefter färsen över nachosen i formen. 

Blanda sedan ihop créme fraiche, majonnäs, riven ost, tacosås och pressad vitlök. Smaka av med salt och bred ut ovanpå tacofärsen. Strö över rikligt med riven ost. 

Ställ in i ugnen på 200grader i ca. 25-30 minuter. Osten ska ha smält och fått fin gyllene färg. 

Tryck ner nachos i osten och fördela också ut några halverade körsbärstomater och färsk koriander på toppen. 

Servera gärna gratängen till en god sallad, guacamole, créme fraiche och picklad rödlök. Ja, lite extra nachoschips eller tortillachips gör det hela ännu lite festligare. 






Yummy!

//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.