torsdag 11 april 2019

FLANKSTEK MED RAMSLÖKSPASTA OCH RAMSLÖKS- & BASILKAPESTO

Det har nu gått ex antal år sedan jag fick en ramslöksplanta skickad till mig från en vän i Skåne. Eller från hennes mamma rättare sagt, då min vän Hanna bor i England. Den lilla späda plantan har vuxit sig lite starkare, med betoning på lite. Jag frågade till och med växtgurun Victoria Skoglund på Tv4 om hur jag skulle få den ännu lite starkare och större. "Flytta den", var hennes svar. Det gjorde jag inte, så får väl skylla mig själv. Det gör ju då att de få stackars bladen som kommer måste tas om hand extra noga och njutas av lite mer än andra gröna blad som det växer fullt av. 



Då jag inte hade tillräckligt med ramslök för att gör enbart ramslökspesto fick jag blanda med basilika. Det blev riktigt bra det också faktiskt. 



Ramslök- & basilikapesto
60 g ramslök
1 kruka basilika
2 vitlöksklyftor
60 g pinjenötter
2 dl ramslöksolja
3 dl  riven parmesanost
Flingsalt & nymalen svartpeppar

Rosta pinjenötterna i torr stekpanna. Försiktig så de inte bränns. Mixa ramslök, basilika, vitlök och pinjenötter i mixer eller matberedare. Tillsätt olja lite i taget och blanda till sist i riven parmesan. Smaka av med salt och peppar. 

Pasta med ramslök har jag gjort tidigare och det blir bra, varje gång. Jag har ännu inte testat något nytt recept på Pastadeg, jag känner inte att jag behöver det heller. 




Ramslökspasta
3 dl vetemjöl
3 dl durumvete
2 msk torkad ramslök
2 ägg
2 äggvitor
2 msk olivolja
2 tsk salt
3-5 msk vatten

Vispa ihop ägg, äggvitor och salt.

Blanda samman mjölet med ramslöken och häll ut detta på en arbetsyta och gör en grop i mitten. Tillsätt de vispade äggen.

Blanda snabbt samman med en gaffel eller med fingrarna tills allt kan samlas ihop till en degklump. Tillsätt olivoljan och lite vatten i taget tills dess att allt mjöl är med. 

Knåda degen på en mjölad arbetsyta cirka 15 minuter. Arbeta degen tills den är jämn och elastisk.

Numera gör jag alltid pastadegen i min Kitchenaid med flatblandaren. Efter den blandats där knådar jag den för hand.

Om degen känns kladdig arbeta in ytterligare lite mjöl. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylskåp i 20-30 minuter.


Nu är degen klar att användas. Antingen att den kavlas ut tunt och används skäras som tagliatelle eller att ni nu plockar fram pastamaskinen och kör den därigenom. 




Köttet är flankstek från Gårdsbutik Thuresson som jag bara saltade och pepprade och stekte i stekjärnet. Jag tycker det är lättare att hålla koll på temperaturen i järnet än på grillen. På köttet har jag gjort bollar av ramslöks- & vitlökssmör. Vilket då är smör, torkad ramslök, vitlök, salt & peppar. Sedan lite rostade pinjenötter och riven parmesanost. Mycket gott!




//Malin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.