onsdag 6 mars 2019

LAX I UGN MED BULJONG, LÖK & SPENAT



Köpte en ganska stor laxsida på Hav52 i Falkenberg i förra veckan, då de hade extrapris. Lax är otroligt bra råvara att ha i frysen. Jag låter den tina i kylen medan jag är på jobbet, då brukar den vara ganska lagom tinad när det dags att börja med middagen.  

Dagens recept är nyttig snabbmat. Ja, inte så snabbt som att köra inom donken på väg hem från jobbet, men snabbt för att vara hemmamat. Dessutom otroligt lättlagat, smakrikt och gott! 

Lax i ugn med buljong, lök & lax
Laxfilé
1 gul lök
150 g färsk spenat
4 dl vatten
1 1/2-2 msk grönsaksfond
chiliflakes
flingsalt & svartpeppar

Fräs skivad lök och spenat i olivolja. När den blivit mjuk tillsätts vatten och grönsaksfond. Låt puttra ihop sig i några minuter. Smaka sedan av med chiliflakes, flingsalt och svartpeppar. 





Häll över i ugnsform och placera laxen ovanpå. Salta och peppra laxen och ställ sedan in den i ugnen på 150-175 grader tills dess att laxen är färdig, vilket tar ca. 25-30 minuter. Använd med fördel en kökstermometer för att få den perfekta laxen. Jag tar alltid ut laxen när den är 48-50 grader. Då tycker jag den blir som bäst. 





Till laxen serverade jag kokt delikatesspotatis och räkor. Det fanns även en romsås för den som ville ha det. Dottern Ella älskar romsås, egentligen det enda som får henne att äta laxen tror jag. 





Nu längtar jag till fredag. Jag längtar i och för sig alltid till fredagar, men lite extra den här gången. Vi ska nämligen åka till Öland och besöka min vän Helena Elm med familj. Helena har den fina fina bloggen Bara en kaka till och hon är dessutom hur kul som helst. Ja, jag känner på mig att helgen kommer att bli bra, mycket bra! 




//Malin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.