måndag 4 februari 2019

LAMMFÄRSBIFFAR MED FETAOST & OREGANO, UGNSROSTAD POTATIS & VITLÖKSSÅS

Alltså fy f....n för vädret vi har på västkusten nu. Det regnar och blåser, vilket betyder att det är isgata på vår gårdsplan. Det har nämligen gått från barmark till snö, till slask, till is och nu till isgata innan allt regnat bort. Det är av just denna anledning som jag ogillar snö, för det blir liksom sällan snö här, mest slask och sedan frusen slask. Jag ser bilder från andra delar av landet där snön vräker ner och sedan ligger kvar under en längre tid. Det är otroligt vackert! Där och då hade jag kanske kunnat vara en snöälskare, men nu längtar jag till slutet av mars då man faktiskt kan börja ana vårens ankomst. 

Men vädret påverkar inte min förmåga eller lust att laga mat, eller det kanske det gör, men då till matens fördel. Man kan inte göra mycket mer än att stanna inne, laga mat och mysa i soffan. Jo, man kan även träna, men det valde jag bort i dag. 



Lammfärs är något jag väldigt sällan använder mig av. Jag är lite känslig för smaken av kofta, men färs går bra. Om man då tillsätter lite smaker som "gifter sig" bra med lamm så blir det är succé! Barnen älskade det också, vilket alltid är att föredra. 

Lammfärsbiffar
500 g lammfärs
1 st schalottenlök
2 st vitlöksklyftor
3 tsk oregano
3/4 dl grädde
2 tsk salt
2 tsk fransk senap
1 st ägg
100 g fetaost

Finhacka lök och vitlök och fräs mjuk i olivolja. Tillsätt sedan oregano. 

Blanda därefter samman alla ingredienser, utom fetaosten. Smula ner fetaosten i färsen, variera storlek på "smulor", gott med lite större bitar också. 

Forma till ovala biffar, eller järpform kanske det kallas. Stek i smör och olivolja tills de har fin färg och en innertemp på ca. 70 grader. 


Till lammbiffarna serverade jag ugnsrostad potatis. Jag väljer oftast tvättade delikatesspotatis faktiskt. Tycker om dem som har skalet kvar. Potatisen delar jag i två delar, lägger i ugnsform, ringlar över vitlöksolja (ganska rikligt), sedan strör jag över flingsalt och torkad oregano. Detta bakas i ugnen på 220 grader tills den fått fin färg och blivit mjuka. 

Såsen blev en snabblagad variant, som även är mycket god. Det är bara créme fraiche, valde lätt i dag, sedan pressad vitlök, torkad oregano, flingsalt och svartpeppar. Easy peasy och väldigt god och uppskattad av alla. 



På min Instagram Malin´s Diner kan ni nu tävla om en Smakbox. Det är lätt att delta och det är sällan så många som tävlar, så det är ändå ganska stor vinstchans. Om ni inte vågar chansa på vinst får ni nu 50% rabatt på er första box vid en prenumeration om ni skriver MALINSDINER som kampanjkod. Det är ingen bindningstid och ord. pris för en låda fylld av härliga produkter är 199kr. Värdet av innehållet ligger mellan 350-450kr. Denna gången är temat MATFESTIVAL och värdet 400kr. Jag tycker det är rena kalaset när jag får hämta ut min smakbox, som för övrigt kommer varannan månad. Ja, ni väljer ju själva hur ni vill göra så klart! 




//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.