söndag 6 januari 2019

YAKISOBANUDLAR MED SESAMLAX



Det ekar tomt på kontot redan och det är endast 6 januari. Vad hände där? Jaha, jul hände och allt som kommer med det. Men kylskåpsrens är inget nytt under solen och nu mer aktuellt än någonsin. Jag har dock  mer hemma än jag tror, så jag klarar mig ganska länge på det som finns. Hittade till exempel en polkabeta från i höstas och alla ingredienserna till såsen fanns i halvtomma flaskor i kylen. Fick även mat över till en lunchlåda till i morgon. Ja, det ryktas om att jag börjar jobba i morgon. Vet dock att man inte ska tro på rykten så eventuellt stannar jag hemma...





Yakosobanudlar
3 msk japansk soja
3 msk worcestershiresås
2 msk ketchup
2 msk honung
2 tsk sambal oelek

Vispa samman alla ingredienser till såsen. Ställ åt sidan medan nudlarna förbereds. 

1 st polkabeta
150g vitkål
2 vitlöksklyftor
400g äggnudlar
flingsalt & svartpeppar

Koka nudlarna enligt förpackningen. Strimla kål & polkabeta samt finhacka vitlöken. Fräs kål och beta i smör och olivolja. När dessa mjuknat något, tillsätts vitlöken. Fräs vidare tills allt fått lite färg. 
Vänd ner nudlarna och tillsätt yakisobasås. Allt kommer inte att behövas, ta så mycket ni anser lagom. Smaka av med salt och peppar. 

Sesamlax
600g lax
olivolja
flingsalt & svartpeppar
1 lime

Skär laxen i kuber, vänd i olivolja, pressa över lime, salta, peppra och strö över sesamfrön. Ringla olivolja i en ugnsform och lägg laxbitarna ovanpå. Baka i ugnen på 175grader i ca. 25 minuter. Vänd bitarna efter halva och strö på sesamfrön. 

Nu är det bara att arrangera allt på tallrikar. Koriander är en smaksak, och jag älskar det! Tycker alltså att koriander är pricken över i:et och inget man bör stå över. Jag ringlade även över lite extra yakisobasås och srirachasås vis serveringen. 







//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.