torsdag 16 augusti 2018

FETAOSTBIFFAR MED UGNSROSTADE OREGANOTOMATER & SQUASH


Nu är jag på G igen, jag känner att inspirationen kommer krypande sakta med säkert. Det har varit en torr sommar, både ute i naturen och här på bloggen. Jag får hoppas att ni i alla fall har hittat lite gamla godingar till recept. Finns ju faktiskt en hel del samlat här på bloggen nu. Lite roligt är att jag själv använder mina recept på bloggen ganska ofta. Googlar då på Malin´s Diner och det jag är ute efter. Fungerar ju hur bra som helst!

Kvällens middag blev en grekinspirerad historia med fetaostbiffar och ugnsbakade tomater. Tomater har vi gott om nämligen. Det börjar kanske sina ute på träden, men har fortfarande många kvar i kylskåpet. 




Fetaostbiffar
750 g blandfärs
1 1/2 dl grädde
1/2 dl ströbröd
1 gul lök
1 ägg
1 vitlöksklyfta
1/2 dl färsk oregano
3-4 tsk salt
svartpeppar
fetaost

Finhacka lök och fräs den mjuk i olivolja. Blanda efter det samman grädde och ströbröd och låt stå i några minuter. Blanda med färs och tillsätt sedan finhackad oregano, pressad vitlök, den frästa löken, salt & peppar. Fyll biffarna med en bit fetaost och tryck ihop så att ingen ost syns.




Stek biffarna i olivolja & smör. Jag lät biffarna gå klara i ugnen, efter de fått färg i stekpannan. 




Fetaostsås
1 1/2 dl naturell yoghurt
1/2 dl Hellmanns majonnäs
100 g fetaost
1 msk flytande honung
1 vitlöksklyfta
färska örter
olivolja
svartpeppar

Mixa samman alla ingredienserna till en slät sås. Smaka av med svartpeppar. Salt behövs inte då fetaosten är salt. Ringla över lite olivolja vid servering. 


Ugnsbakade tomater 
tomater
squash
färsk timjan
vitlök
olivolja
flingsalt & svartpeppar

Tycker inte det behövs skrivas ut några mängder i receptet nedan. Bara att freestyla med de olika ingredienserna. 

Dela tomaterna i halvor, slanta squashen, skiva vitlöken och repa av timjan från den lite hårda stjälken. Lägg i ugnsform och ringla över olivolja, salt & peppra. Baka i ugnen på 175 grader tills squashen är mjuk och tomaterna fått 





Smaklig spis!

//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.