torsdag 8 mars 2018

MISOMARINERAD KYCKLINGFILÉ, KRÄMIGA AVOKADONUDLAR, GRILLAD PAK CHOI & SOJAMARINERAD TOFU

Misopasta är en ny ingrediens för mig. Har så klart känt till den, men inget jag köpt hem. Jag har ju ätit misosoppa när vi beställt sushi, men aldrig själva råingredienser miso. Miso är alltså en sojabönspasta gjord på fermenterade sojabönor, rismjöl och salt. Köpte hem den då Jamie Oliver använde det i något recept, har dock inte lagat den maträtten ännu. 

Miso används ofta i asiatisk matlagning, blir en väldigt god smak. Umami, den femte smaken, är tydlig i mison. Umami hittas ju även i sojasås, som jag också använde i marinaden. 






Misomarinerad till kyckling
1/2 dl vit misopasta
1/2 dl Kikkomansoja
1/2 dl risvinäger
1 tsk sesamolja
1 msk färsk ingefära
flingsalt & svartpeppar

Mixa samman alla ingredienser till marinaden och häll över kycklingfileérna. Låt marinera i några timmar. 

Grilla kycklingen på grill eller i grillpanna. Jag lät den gå klart i ugnen och håller alltid koll med termometer för bästa resultat. 


Risnudlar med avokado
200g risnudlar
2st avokado
1 msk Kikkomansoja
1 st röd chili
1 st lime, saften
flingsalt & svartpeppar

Mixa avokado, soja, chili och saften av en lime. Smaka av med salt och svartpeppar. 

Koka nudlarna enligt instruktionen på förpackningen. Häll av och skölj snabbt i kallt vatten. Detta för att förhindra att de kladdar ihop. 

Vänd ner avokadoröran i nudlarna och blanda noga. 



Tofu måste marineras eller kryddas ordentligt för att vara ätbar, enligt mig. Eller som i det stekta riset jag gjorde igår, där tofun delades i mindre bitar och smaksattes i riset med de ingredienser jag hade där. 

Marinerad tofu
350g naturell tofu 
1 dl Kikkomansoja
3 msk sweet chilisås
1 tsk sesamolja

Vira in tofun i hushållspapper och lägg på en tallrik. Ställ en tallrik ovanpå och placera sedan något tungt på tallriken. Detta för att pressa ut vätska ur tofun och göra den fastare. Låt stå tills den trycks samman och skiva sedan tofun. 

Vispa samman soja, chilisås och sesamolja och häll över tofun, men spara lite till serveringen. Låt marinera i minst 1 timma. 

Grilla därefter tofun ganska hårt i på grill eller i grillpanna. 

Pak choi är en kålsort som går väldigt bra att grilla. Jag valde att dela den mitt itu, ringlade över lite olivolja, salt och peppar. Sedan grillade jag den på båda sidor i grillpanna. Därefter fick den gå klart i ugnen. Känn efter med sticka, ska vara lagom mjuk. Lagom, ja ni fattar. 





//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.