torsdag 15 juni 2017

KYCKLINGGRYTA MED KAVLI BACONOST, BACON, VITT VIN OCH CHAMPINJONER

Jaha, nu är det sommar och det medför att det blir längre mellan mina inlägg. Nu beror det nog främst på att jag haft mycket annat att tänka på med jobb och skolavslutningar. Ja, och även jobbet har ju innefattat skolavslutningar eftersom jag är lärare. 

Jag har nu packat ner alla mina pärmar och böcker i 4 stora flyttlådor och märkt dem med Malin. Till hösten börjar jag nämligen på en ny arbetsplats, en ny skola. Det kommer bli bra, det kommer till och med bli mycket bra, men just nu är det lite tungt. Lite tungt att behöva lämna min kollegor, som jag trivts så otroligt bra med. Vi kommer fortfarande att ses på APT och annat, då vi har samma rektor, men jag kommer inte få vara med och munhuggas och skratta med dem varje dag, som jag, med vissa av dem, gjort i hela 8 år. 

De här orden beskriver mig, enligt min kollegor. Vad tycker ni?

Vänder dock blad nu och ser fram emot hösten och de härliga kollegor jag kommer att få på det nya jobbet. Jag vet att de är hyvens, har jobbat med några av dem förr och träffar som sagt dem på möten och andra träffar då och då. Innan detta sker kommer jag dock att ha en fullkomligt fantastisk sommar. Jag har nämligen SOMMARLOV nu! Smaka på det ordet!

Sommar innebär färskpotatis med dill. Jag älskar doften av just färskpotatis med dill. I kväll äter vi just det, och till det en kycklinggryta med baconost, bacon, vitt vin och champinjoner. Mycket gott!

Baconosten vann jag i en tävling som Kavli anordnade tillsammans med Smakbox. Ni vet väl att ni kan få 15% rabatt på en första Smakbox, om ni skriver in MALINSDINER i rabattrutan. Testa, det är så kul!



Kycklinggryta med baconost
1 kg kycklingfilé
1 1/2 pkt bacon
1 gul lök
10 champinjoner
2 msk kycklingfond
2 msk ljus soja
1 1/2 dl vitt vin
2 1/2 dl vatten
400g baconost 
1 dl grädde
salt & svartpeppar

Salta och peppra kycklingen lätt och bryn i smör. Lägg över i ugnsform. Ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 15minuter. 

Börja under tiden med såsen genom att steka strimlad bacon. Stek 1/3 lite hårdare än det andra, detta till topping. Lägg baconet åt sidan och fräs därefter lök och skivade champinjoner. Tillsätt fond, soja, vitt vin och vatten och låt småputtra i ca. 10 minuter. Lägg ner 2/3 av baconet och blanda därefter ner mjukost och grädde och vispa ihop. Låt såsen puttra vidare tills den är härligt krämig. Smaka av med salt och peppar. 

Häll såsen över kycklingen och ställ in i ugnen i ytterligare ca. 10 minuter. 

Strö över lite knaperstekt bacon före serveringen


Smaklig spis!


//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.