tisdag 22 november 2016

SNABB PASTASÅS MED GRILLAD KYCKLING, DRAGON OCH DIJONSENAP


Jag älskar att laga mat, verkligen, men jag vill inte stå timmar i köket varje dag efter jobbet. Det är då bra med snabba maträtter som inte kräver en massa fix och trix. Snabba maträtter med mycket smak, det är vad jag är ute efter. I kväll fick grillad kyckling ha huvudrollen i middagen, den tillsammans med dijonsenap och torkad dragon. Dragon och dijon tycker jag är bra smaker tillsammans, så också i denna pastasås. 

Dottern som inte är något större fan av svamp undrade varför man har det i mat. Lite roligt ändå, men tar inte mycket notis om hennes åsikter i den frågan. Jag gillar svamp, så svamp blev det. Kastanjechampinjonerna var dock lätta att plocka bort, så hon blev mätt. Som vanligt väljer jag att inte skriva om sonens åsikter, eller det blev inga alls för maten kom inte i närheten av hans lilla mun. 

Pastasås 
1 grillad kyckling
1/2 purjolök
10 kastanjchampinjoner
2-3 msk dijonsenap
2 msk torkad dragon
2 1/2 dl grädde
1 dl créme fraiche
2 dl vatten 
2 msk kycklingfond 
8 körsbärstomater 

flingsalt & svartpeppar 

Bena ur kycklingen och skär i mindre bitar. Strimla purjolöken och skölj noga. Skär champinjonerna i skivor och fräs den och purjolöken i smör. Lägg i kycklingen och strö över dragonen. Tillsätt dijonsenap, grädde, créme fraiche, vatten och kycklingfond. Blanda runt och låt allt småputtra tills dess att såsen tjockat till sig lite. Smaka av med flingsalt och svartpeppar. Precis innan servering vänds halvor av körsbärstomater ner i såsen. Spara några för att toppa den färdiga maträtten med. Ja, för ni får inte glömma att koka pastan... 




Smaklig spis!

//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.