söndag 7 december 2014

BÄSTA VARDAGSMATEN - SPAGETTI OCH KÖTTFÄRSSÅS


När det gäller recept på köttfärssås så finns det nog fler recept än människor på jorden. Många gånger, eller de flesta gångerna, tror jag i och för sig inte att köttfärssås görs efter recept. Så brukar det i alla fall vara för mig. Men i kväll skrev jag faktiskt ner vad jag stoppade i min. Har nog inte gjort den så här innan, inte exakt likadan, men på ett ungefär. 

Jag föredrar krämiga köttfärssåser med grädde och créme fraiche. Blandar inte ner massa grönsaker i min heller. Grönsakerna får serveras vid sidan om. Al dente-pasta och riven parmesanost till detta och middagen är komplett. 

Köttfärssås
800 g köttfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 msk tomatpuré
1 msk kalvfond
1 msk kinesisk soja
200 ml krossade tomater (Mutti)
1 1/2 dl grädde
1 dl créme faiche
flingsalt
svartpeppar
örtsalt från Koster trädgårdar 

Finhacka lök och vitlök och fräs i smör och olivolja. Blanda i färsen och bryn till genomstekt. Tillsätt tomatpuré, fond, soja och krossade tomater. Låt småputtra i ca. 10 minuter och häll sedan på grädde och créme fraiche. Låt såsen puttra vidare en stund och smaka därefter av med salt, peppar och örtsalt. 

Köttfärssås och spagetti är kanske en av de allra bästa lunchlådorna man kan ha. En maträtt som passar bra att värma i micron. Ser med andra ord fram emot min lunchlåda på jobbet i morgon. 





//Malin





1 kommentar:

  1. Man tröttnar aldrig på spagetti med köttfärssås! Är rätt trött på pasdta rent generellt men klassisk spagetti med köttfärssås är alltid lika gott!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.