söndag 12 oktober 2014

SMÖRDEGSPIZZA MED MOZZARELLA, SERRANOSKINKA OCH RUCCOLA


I fredags kväll hade jag en liten tillställning hemma hos mig i Glommen. Jag bjöd in några sköna glommabönor till en liten "må-bra-kväll" innehållande shopping och lite kroppsvård. Hade jag bott i Los Angeles kanske den även innehållit lite botox, men inte i Glommen inte. Den friska havsluften gör huden slät som babyhud. Japp, så är det. 

Vi började kvällen i Annies stuga med bubbel i glaset och lite shopping. Därefter fortsatte vi kvällen inne i huset där Åsa Carlsson från Mary Kay hade förberett för en kväll i riktig "må-bra-anda". Fotbad, ansiktsmask och handvård stod på schemat och hela tiden med bubbel i glaset. 


Jag hade fixat med lite småplock till bubblet. Smått och gott som vi åt efter vi blivit släta och fina. 


Chips, nötter, oliver och salta mandlar behövde jag inte göra själv. Finns att köpa i affären, bra va! Däremot gjorde jag riktigt goda, smidiga och lättlagade smördegspizzor. Smördegen köpte jag, ingen idé att trixa med det i onödan anser jag. 

Smördegspizzor
6 st smördegsplattor
2 st mozzarella
3 st tomater
färsk timjan
ruccola
pinjenötter
créme de balsamico
flingsalt & svartpeppar

Låt smördegsplattorna halvtina och skär sedan en mindre kvadrat i rutan. Som en ram ungefär. Skär inte för hårt så det går igenom. Ramen kommer sedan lyfta på sig i ugnen och bilda en håla för fyllningen.
Dela tomaterna och mozzarellan i skivor. Lägg 2 av varje i den lilla rutan på varje smördegsplatta. Strö över lite flingsalt och svartpeppar och lägg på lite färsk timjan.
Ställ in i ugnen på 175-200 grader tills ramen runt fyllningen fluffat till sig och fått fin färg. Cirka 15 minuter. 
När pizzorna är klara toppas de med serranoskinka och lite ruccola. Torrosta pinjenötter och strö över pizzan. Avsluta med lite créme de balsamico på toppen. Sedan är det bara att njuta av frasiga välsmakande pizzor. 


Ett annat tips på lite försnacks är Philadelphiaost och Sweet chilisås. Ja, det är faktiskt det enda ni behöver, det och nachoschips att doppa i detta. 

Ni gör så att ni stjälper upp en burk Philadelphiaost på en tallrik och häller sedan Sweet chilisås över osten. Voila! Snabbt, smidigt och supergott! 

Har ni inte testat det så tycker jag absolut att ni bör göra det snarast. Kanske att ni inte ens bör vänta till nästa helg, utan den här veckan fira lillördagen på onsdag med nachos och sweet chili-färskost.



//Malin






2 kommentarer:

  1. Vilken härlig lyxkväll, bubbel och fotbad - jojo, vi tackar!
    Smördegspizza är verkligen smidigt och funkar ju med så många goda fyllningar, perfekt drinktilltugg.
    Kan tipsa om att sweetchilisås och crème fraiche blir en kanoners god grillsås också i utbyte mot ditt chilitips:)

    Kram på dej Malin!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig träff och det är verkligen grymt att använda smördeg som pizzabotten, speciellt när man fixar lite annat tilltugg också. Gott och sparar tid :-)

    Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.