tisdag 25 mars 2014

VÅFFLOR I STORA LASS

Det kan inte ha undgått någon att det i dag är våffeldagen. En härlig dag tycker jag, helt klart värd att fira. Och varför bara fira denna viktiga dag under en dag. Nej, fira veckan lång tycker jag. Är våffeldagen en flaggdag? Om inte så bestämmer jag härmed att den är det. Så hissa flaggan, damma av våffeljärnet och bränn på ett par stycken finfina våfflor!

Och grattis alla våfflor på er egna dag, hipp hipp hurra! Länge leve våfflan!





I söndags började vi fira lilla våfflan. Min mormor och min morbror fick komma och smaska i sig våfflor tillsammans med oss. 

Har ni sett en så söt mormor jag har! Hon är nu inne på sitt nittiosjätte jordsnurr. Still going strong! 





Här har ni tre olika recept på våfflor, alla testade, kvalitetssäkrade och godkände av mig. 

Glutenfria våfflor 6 st (Lchf)
2 dl mandelmjöl
2 dl vispgrädde
4 ägg
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
lite salt
1/2 tsk vaniljpulver

Separera äggen och vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa samman övriga ingredienser och vänd tillsist försiktigt i äggvitorna. 


Vaniljvåfflor
6 ägg
400-500 g mjöl
250 ml mjölk
250 ml vaniljsås
1 vaniljstång (fröna)
150 g socker

Vispa ägg, socker och frön från vaniljstången i ca 2 minuter. Tillsätt vaniljsås och mjölk och vispa ytterligare några minuter. Vispa ner mjölet och vispa tills smeten är klumpfri. 

Pensla smör på våffeljärnet och grädda våfflorna gyllenbruna.


Våfflor ca 10 st
2 ägg
3 1/2 dl mjölk
100g smält smör
3 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
lite salt

Äggulor och mjölk vispas samman. Sikta sedan i mjölet och häll i det smälta smöret. Låt detta svälla under ca 20 minuter. Vispa äggvitorna styvt och vänd ner dessa i smeten tillsammans med bakpulver och salt. Sedan är det bara att grädda på!




Ha en njutbar dag kära vänner!




//Malin




10 kommentarer:

  1. Mmmm så gott! Min mormor brukade alltid bjuda hela klanen på våfflor på våffeldagen förut när vi bodde kvar därhemma.
    Idag inga våfflor alls, inte läge vab med tre kräksjuka barn...
    Önskar dig en ljuvlig våffeldag! ät en för mig med! Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy för kräkdagar! Då vill man ofta inte äta något alls. NI får ta igen det senare helt enkelt. ;-) Min mormor och morfar hade alltid våffelfikor för hela släkten förr när morfar levde.

      Kram kram

      Radera
  2. Här blir det säkert en och annan våffla idag! Även att vi också har tjyvstartat :-)
    Sötaste mormor <3
    Får väl se om vi kan ta en tripp åt ert håll i sommar :-) Kramar!
    Jag såg först idag att du har "kod" för att kunna lägga upp kommentarer. För det har du inte haft förut va? Kan vara så att mina kommentarer inte dykt upp i så fall. Sidan hoppar upp till toppen när man klickar på publicera och det brukar den bara göra på de bloggar som inte har någon kod. Såg det iaf först idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick helt plötsligt så fasligt många skräpmail. Har inte missat några kommentarer från dig, tur!

      Kram kram

      Radera
  3. Hurra för våffeldagen :) Jag bjuder på matvåfflor idag! Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag åt våfflor både igår och idag. Så gott!

    SvaraRadera
  5. mums finis kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att våfflat fått en egen dag. Våffelbrist är ju en vanlig bristsjukdom i Sverige annars, som kan leda till både hunger och nedstämdhet. Våfflor när själen :)

    SvaraRadera
  7. Gott med våfflor och vi har ätit dom sedan januari månad eller ja.... sedan i höstas. Man får passa på att äta dom lite då och då tycker jag. Heja mormor, så söt. Kram vännen!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.