måndag 24 februari 2014

ROSMARIN- & VITLÖKSMARINERAD VILDSVINSFILÉ MED KRISPIG BLOMKÅLSGRATÄNG



Hade nästan glömt bort att jag har en köttgömma i stora frysen. Har bara en halvfrys i köket, vilken alltid är full. Stora saker läggs därför i en stor frys vi har i garaget. Däribland allt härligt vildsvinskött som vi köpte för någon månad sedan. 

I lördags fick det bli finkött i form av filé. Två fina filéer lades i marinad ett dygn innan det skulle tillredas. Under dagen gick jag och vände och lyfte på det lite. Kanske också att jag sa några snälla ord till det för att det skulle bli extra mört.





Marinad
1 1/2 dl olivolja
färsk rosmarin
2 vitlöksklyftor
2 lagerblad
salt & svartpeppar

Hacka rosmarinen och skiva vitlöken tunt. Salta och peppra köttet och lägg i bunke. Strö över vitlök och rosmarin och häll över oljan. Låt stå så länge som möjligt, typ...

Köttet stekte jag sedan i lite av marinaden och smör. Jag såg till att vitlöken och rosmarinen var med i pannan under stekningen. 

Därefter fick köttet steka klart i ugnen till det hade en innertemperatur på 68 grader. Köttet fick vila lite innan servering, och då hade köttet nått upp till 72 grader i innertemp. 

Köttet blev så mört och gott! Vitlökssmöret smälte och jag var i paradiset...






Ni som läser min blogg vet att jag har en fadäs för kål och den här gången fick blomkålen huvudrollen. Jag tittade på ett Jamie Oliver-program i veckan och där lagade han en gratäng med blomkål. Är nog lite av en nationalrätt i England, Cauliflower and cheese. De är mycket för det där "and cheese", vilket jag är för! Receptet hittade jag på Icas hemsida, men gjorde några få lchf-förändringar. 





Krispig blomkålsgratäng (lchf)
1 blomkålshuvud
2 dl grädde
2 dl créme fraiche
1-2 vitlöksklyftor
färsk rosmarin
salt & svartpeppar
2 lchf-frallor (eller 2 skivor ljust bröd)
4 dl riven parmesan
olivolja
1 paket bacon (kan uteslutas)

Dela blomkålen i buketter och lägg i ugnsform. Blanda grädde, créme fraiche, hälften av vitlöken (pressad) och hälften av osten. Häll såsen över blomkålen.
Lägg frallor, rosmarinkvist och vitlök i matberedare och kör till det blir ströbröd. Fördela brödsmulorna över blomkålen och strö till sist över den resterande rivna osten. Ringla olivolja över osten och ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 45-60 minuter. Känn efter under tiden om kålen är mjuk och täcket krispigt. Sista tiden ändrade jag till grill för att få fin färg på toppen. Skär baconet i bitar och stek krispiga. Strö detta över gratängen innan servering.






Sportlovet är slut och nu tillbaka till rutiner. Hm, rutiner är ett fult ord tycker jag...




//Malin



6 kommentarer:

  1. Alltså den blomkålsgratängen! Är också helt betuttad i kål! Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också kål! Mums! Och visst blir köttet mörare om man pratar lite med det under marineringen? Ungefär som att blommorna vill bli pratade med. Det funkar! ;)

    SvaraRadera
  3. Det där ser ju fantastiskt gott ut!

    SvaraRadera
  4. Herrejösses man blir alltid hungrig när man läser din blogg...!! Inspirerande!
    Testade ju de där lchf bröden jag visade på instagram och wow så goda!
    Toppenrecept, -ett av många man får här!

    Tack för den söta hälsningen!
    Kram Mariette

    SvaraRadera
  5. Vildsvin är ju så gott men vi äter et allt för sällan. Blomkålsgratängen ser spännande ut. Här hos oss är det sportlov den här veckan. Jag är dock bara ledig i dag också. I morgon tar mannen över.

    SvaraRadera
  6. Blomkål älskas här! Gris äter vi inte, vare sig den är vild eller tam. Men man kan äta mycket annat till den där gratängen misstänker jag. Stor kram till dig. Nu börjar jag snart nedräkningen!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.