onsdag 12 februari 2014

MANDELKAKA MED RIVEN CHOKLAD


Jag har nu 216 stycken bakverk under etiketten Fika här på bloggen. Inte illa, om jag får säga det själv. Vilket jag faktiskt får! 

När jag bakar kakor till butiken vill jag gärna göra något jag inte testat innan. Jag vill också att det ska vara smidigt och lättbakat, detta eftersom jag bakar kakan på lördag morgon. Alltså innan jag öppnar butiken kl. 11.00. 

Den här kakan är just detta. Inte ens en elvisp behövdes, inte dåligt alls. Kakan blir låg, men väldigt saftig. I ursprungsreceptet är den utan choklad, men min erfarenhet säger att allt blir bättre med lite choklad. Jag är så gammal och vis, så lyssna på mig!






Mandelkaka med riven choklad
100 g smör 
2 dl mandelmjöl 
2 dl florsocker 
1/2 dl mjöl 
4 äggvitor
50 g riven mörk choklad 

Smält smöret, låt det få lite färg. Sikta mjöl, mandelmjöl och florsocker i en skål. Blanda ner äggvitorna och tillsist det smälta smöret. Häll i smörad och bröad form. Riv choklad över kakan. 
Baka kakan på 175 grader i ca. 15-20 minuter. Låt svalna och sikta sedan florsocker över kakan och tillsist mer riven choklad. 

Recept från recept.nu







//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.