torsdag 25 april 2013

GRILLAD MARINERAD FLANKSTEK & KRASCHAD POTATIS



Flankstek är något jag läst om och hört talas om flera gånger men inte tillagat förrän nu. Detta tack vare att när jag i förra veckan besökte Thuressons Gårdsbutik, så rekommenderades jag att testa köttet. 

Flanksteken är en bit av bukväggens muskel på nötkreatur, placerad vid ljumsken. Flanken är en ganska jämntjock och mager bit kött, då man skurit bort mycket av fettet. Passar utmärkt att grilla och då gärna i en marinad. Köttet har långa muskeltrådar vilket gör att det är extra viktigt hur köttet tillagas och även skärs upp. Gör man fel kan köttet bli riktigt segt. Viktigt är att man skär upp köttet tvärs över muskelfibrerna. 

Jag lade köttet i marinad i två dagar innan vi grillade det. Marinaden är enligt Monika Ahlberg den allra bästa. Värt att testa alltså.

Marinad
1/2 dl balsamvinäger
1/2 dl rapsolja
1/2 dl soja
2 krossade vitlöksklyftor
Flingsalt och nymalen svartpeppar

Blanda samman och låt köttet marinera i minst 30 minuter. 

Snitta köttet lätt på båda sidor innan det läggs i marinaden. Låt det helst ligga några dagar i marinaden. 
Vi grillade köttet snabbt på båda sidor och lagade klart det i ugnen på 150 grader. Läste att köttet skulle komma upp i en innetemp på 58 grader. Till nästa gång kommer vi dock ta ut det lite tidigare, runt 54-55 grader. Det kunde lätt varit lite mer rosa. Vill man ha det helt well done, så låt det gå till 60-62 grader. Låt också köttet vila i folie innan det skivas upp och serveras.

Tillbehöret till köttet fick bli kraschad potatis. Ett recept jag hittade hos min bloggkollega Lotta med bloggen Två små kök. Lotta är en av dem jag tillbringat delar av helgen med. 

Tyckte att det var ett lite spännande potatisrecept. Egentligen inget speciellt, men ändå lite crazy liksom. Ruskigt gott blev det dessutom, perfekt när man vill variera sina potatistillbehör.



Kraschade potatis
1 kg små delikatesspotatis
rapsolja med smak av vitlök (eller olivolja)
flingsalt

Koka potatisen med skalet på. Olja en plåt och vänd runt potatisen i oljan. Placera ut potatisen jämnt över plåten. Tryck till så att potatisen blir ca. 1 cm tjock. Använd handflatan eller  potatisstöt. Pensla potatisen med olja, salta och peppra. Strö över valfria färska örter. Jag använde rosmarin. 
Ställ in i ugnen på 200 grader i ca. 20-25 minuter. Tills potatisen blivit fint gyllenbruna och skalet lite knaprigt.



Solskenet gjorde sitt till färgen på bilden, det och rapsoljan.

I kväll ska jag och familjen på smygpremiär på restaurangen Köttkrogen i Fiskebyn. I morgon slår restaurangen upp portarna för säsongen. Nytt namn och nya namn på personerna som ska driva krogen framöver. Restaurangen ligger riktigt bra till, men havet som närmsta granne. En av dem som ska driva krogen i sommar heter Lisa och hon har även en blogg, Matlika

Tror att detta kommer bli riktigt bra! De säljer bubbel per glas, så det kan inte mycket annat än bra! 





//Malin



8 kommentarer:

  1. Jag såg också det där potatisreceptet hos Lotta och de ser verkligen goda ut! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har hört så mycket om flankstek nu, och sett recept i snart nog varenda mattidning. Måste testas på grillen inom en snar framtid. Ska försöka planera lite och ge köttet tid att marinera också.

    Vad smart att du använde smaksatt rapsolja till potäterna. Varför gjorde inte jag det?! Jag har massor kvar i kylen från vårt besök i Skåne. Kanske borde de stå framme så att jag ser dem och kommer ihåg att använda dem men han på gården sa att man förvarar oljorna bäst i kylen....

    Ha en trevlig kväll då, skumpa en torsdag låter ju toppen!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så annorlunda och spännande med kraschad potatis och det ser riktigt smarrigt ut :)

    Härligt att äta ute och njuta av god mat och dryck ;) Härligt att höra din ljuvliga stämma idag, kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Låter så gott med det grillade köttet!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  5. Mm gott, potatisen ser smarrig ut måste testas:)
    Ha en fin dag
    Kram från www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  6. De där potatisarna ska jag testa någon dag! Låter grymt!

    SvaraRadera
  7. Mums, nu vet jag vad jag ska servera till helgens lammstek. Potatiskrasch minsann!

    Flansktek har jag ätit nån gång och jag vill minnas att det var mycket gott och smakrikt! Nu är det sovdags - kram o godnatt!

    SvaraRadera
  8. Det här är helt min typ av mat! Dom där smaschade potatisarna har jag gjort, hur grymma som helst:)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.