onsdag 10 april 2013

GRATINERADE ZUCCHINI


Även i dag har hemkunskapen och min kollega Christian fått inspirera vår kvällsmat. Jag provsmakar oftast maten eleverna gör, men äter mig inte mätt och äter mig då inte heller trött på maten. Därför passar det utmärkt att laga maten hemma samma dag. 

Eleverna överraskade mig genom att tycka om den här halvvegetariska rätten. Jo, så var det. Jag trodde nog inte det faktiskt. Att de skulle äta zucchini, varma rivna morötter och gröna linser var en högoddsare. Kanske var baconet en bidragande anledning till detta. Vill man så kan man göra rätten helvegetarisk och skippa baconet.

Gratinerad zucchini
3 zucchini
1 paket bacon
1 morot
380 g gröna linser
1/2 gul lök
400 g finkrossade tomater (Mutti)
1 dl vatten
1/2 tsk sambal oelek
1 tsk curry
1 tsk cayennepeppar
salt & peppar
riven ost

Dela zucchinin och kärna ur dem. Salta zucchinin lätt. 
Placera dem i en ugnsform och förgrädda i 5 minuter på 200 grader. Höj därefter temperaturen på ugnen till 250 grader.

Fräs hackad lök och strimlad bacon. Tillsätt riven morot, linser, finkrossade tomater och vatten. Krydda med curry, cayennepeppar och sambal oelek. Låt allt småputtra i några minuter. Smaka av med salt och peppar. 

Lägg fyllningen på zucchinin och strö över riven ost. Gratinera i ugnen i ca. 15 minuter.

Tack för receptet Christian. 





Visste ni förresten hur zucchinin växer?


//Malin





6 kommentarer:

  1. Kul att kunna inspirera eleverna och få dem att prova nya grejer:)
    Ser gott ut!
    Ha en riktigt bra dag
    Stor kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut och roligt att eleverna gillade denna nästan vegetariska rätt! Kram

    SvaraRadera
  3. Låter otroligt gott! Smart att använda bacon till gratinerade zuchinni! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Låter jättegott, jag älskar allt med linser! (Nästan!)
    Vi hade bråttom idag och körde färdiga fiskwallenbergare från delikatessdisken och färdig limeaioli!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Jajamän, min moder odlar squash/zucchini i sin kolonilott så vi har sedan barnsben lärt oss de olika plantornas namn och hur de växer. Jag fyller också zucchini fast mina är då helvegetariska, kram!

    SvaraRadera
  6. Åhhh gratinerad zucchini... det var längesedan vi åt. Men det är ju himlans gott. Tack för tipset :).

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.