söndag 7 april 2013

CARS-TÅRTA TILL EN TREÅRING



I går var det ingen vanlig dag, för då var det Jacks födelsedag HURRA HURRA HURRA. Eller i alla fall födelsedagskalas. 




Jack är en inbiten Cars-fantast och har redan som treåring ett gäng Cars-bilar. Kan tilläggas att hans far också gillar Cars-bilar. Men vem gör inte det. Ludvig har galet många Cars-bilar, och de är ju så fina. Hans mormor har stått för de flesta inköpen, eftersom hon också diggar dem. Kan faktiskt tänka mig att ta över Ludvigs samling när han tröttnar.

Det fick ju bli en Cars-tårta till Jack i går då alltså. Min första Cars-tårta också, men det gick helt ok. Helt nöjd blev jag inte, men ändå. Blixten McQueen fick det bli, kändes som den lättaste att efterlikna. Ludvig höll inte med utan kom med flertalet andra bilar i diverse färger, som han tyckte jag skulle modellera. Färger jag inte hade i marsipan kan tilläggas. 





Tårtbotten
4 ägg
2 dl socker
1/2 tsk vaniljpulver 
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk bakpulver

Smörj och mjöla en form.
Vispa ägg, vaniljpulver och socker riktigt vitt och pösigt med elvisp.
Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver noga. Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Överarbeta inte smeten.
Bred ut smeten i formen. Sätt in kakan i 200 grader varm ugn, sänk genast temperaturen till 175 grader och baka av i cirka 30 minuter. Känn i mitten med en sticka om kakan är fast.

Jag penslade tårtbottnarna med ganska stark päronsaft, för att safta till bottnarna lite.




Daimfluff
180 g Marabou Daimchoklad (chokladkaka)
3 dl vispgrädde

Värm upp grädden i en kastrull men var noga med att den inte får börja koka.
Dela chokladen i mindre bitar och rör ner dem i grädden och rör tills de smält.
Häll upp i skål och ställ i kylskåpet i minst 5 timmar (helst ska den dock stå över natten).
När blandningen är helt genomkall vispas den upp till en härlig fluff.

Välj den choklad du gillar bäst. Eller varför inte skumgodis eller sega godisar.


Päronmousse
4 gelatinblad
1 burk päronpuré (barnmatsburk)
1 msk koncentrerad päronsaft
1/2 dl socker
3 dl grädde
några droppar grön hushållsfärg

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Blanda puré, saft och socker i en kastrull. Värm försiktigt blandningen, men låt den inte börja koka. Krama ur gelatinbladen och blanda ner i puréblandingen. Vispa så allt löser sig. Ta av plattan, blanda i några droppar grön hushållsfärg och låt svalna i kylskåp. 

Moussen görs med fördel ganska nära inpå när man tänkt fylla tårtan. Annars stelnar moussen och det blir svårare att spritsa/breda ut den på tårtbottnen. 





Päronsmörkräm
115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk kokhett vatten
5 tsk koncentrerad päronsaft

Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsockret lite i taget under omvispning. Tillsätt vattnet och saften under omrörning.

Smörkrämen används för att spackla tårtan med, innan marsipanen kavlas ut och läggs på tårtan. 

Receptet på päronmoussen hittade jag på bloggen Bli min jäst


I fredags kväll täckte och garnerade jag också två tårtor till en blivande 11-åring. Tårtorna gjorde inte jag, men jag täckte dem med marsipan och förfinade dem lite. 




I dag är det söndag och i morgon är det måndag... Njut av dagen!



//Malin

10 kommentarer:

  1. Vilken fin cars tårta du gjort och de två andra har du dekorerat så fint! Kram, njut av dagen!

    SvaraRadera
  2. Jättefin tårta, kan förstå att Jack blev glad minsann som sig bör! Njut och söndagskramar!

    SvaraRadera
  3. Så fina tårtorna blev och det låter hur gott som helst med päronsmaken!
    Kul att du gillade vår renovering i köket, vi tar ett steg i taget:)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Du är helt suveränt duktig på att göra fina tårtor Malin, blir förundrad varje gång :)
    Kram Liselott

    SvaraRadera
  5. Puh, jag blir alldeles matt bara av att läsa och titta på allt du har gjort! Päronmousse låter hur gott som helst. Och vad ska en treåring ha för tårta om inte en Cars-tårta?!

    Jag var på tioårskalas i går och tryckte i mig marängsviss så det swischade om det :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Päronsmörkräm, åh så gott! Dajmfluff - himmelskt! Jag vill också fylla tre och äta din tårta. Kram!

    SvaraRadera
  7. Vad duktig du är Malin. Att du bara hinner med..

    SvaraRadera
  8. åhhh vad du är duktig. Tant ha ha du är ingen tant och kommer aldrig att bli. Du är en tjej en fin sådan : ) kram Sofia kram en tjej med tantegenskaper ; ) Sofia

    SvaraRadera
  9. Hej Malin!

    Jag skickar frågan vidare till Gerbera.
    Har för mig att det var något med deras tidiga formar, om det var nåt med leran eller glasyren minns inte och att det har skett stora förändringar sedan dess.
    Mina har inte betett sig så i alla fall.
    Återkommer när de svarat.

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  10. Jättefina tårtor!! Vilka goda fyllningar. Jag ska göra en tårta till min mans jobb nu i veckan, men det blir klassiskt med hallonsylt och vaniljkräm, en gräddtårta, för jag orkar inte stå och hålla på med den för länge!! Färdiga bottnar dessutom....haha vilket fusk...!! Så jag beundrar dom som tar sig tid med att stå och göra såna fina tårtor som du gjort med modellering och allt!!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.