måndag 16 juli 2012

VÄRLDENS BÄSTA KLADDKAKA


Ett säkert kort skulle jag kalla kladdkaka, för vem tycker inte om det. Snabbt och smidigt att slänga ihop och så attans gott. Ett recept som jag alltid återkommer till, även om jag då och då testar nya. Smeten är god, den är god varm och den är även galet god dagen efter. 

I bland blandar jag chokladbitar i smeten, ibland täcker jag den med frosting, men oftast äter vi den som den är tillsammans med grädde eller glass. 

Kladdkaka
3 ägg
3 dl socker
100 g smör
4 msk kakao
1 1/2 dl mjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Gör så här:
1. Smält smöret och låt svalna.
2. Blanda övriga ingredienser. Behöver ej vispas med elvisp.
3. Tillsätt det avsvalnade smöret. 
4. Smöra en springform med löstagbar botten. Bröa den med antingen skorpmjöl eller kokos. Häll i smeten.
5. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Tiden är beroende på ugn, så känn efter under tiden i ugnen så kakan inte blir för torr. Ytterkanten ska vara fast och mitten mer kladdig.
6. Pudra med florsocker och servera med lättvispad grädde eller glass. 

I eftermiddag blir det fika på stan med mamma och barnen, bra sysselsättning när vädret är så förbenat trist. 

I Falkenberg har vi ett superbra konditori och bageri, Stålboms konditori. Allt är jättegott, både bröd, kakor och deras lunchsallader. Dessutom kör de något som heter Bullar & Bång under sommaren. Intima utomhuskonserter med några av Sveriges bästa artister. Den här sommaren spelar bland annat Lisa Miskovsky, Amanda Jenssen, Tingsek och Soundtrack of our lives där. 


Stålboms har precis gett ut en kokbok, där besökande artister och konditoriet delar med sig av sina bästa recept. Den ska jag absolut köpa, det är ett måste. 


Bildkälla: Grändhuset

Ha en bra dag i blåsten, eller det kanske bara blåser i Glommen.

9 kommentarer:

  1. Kladdkakan är verkligen svenska folkets klassiker, vem har inte slängt ihop en sådan till kvällsmyset och argumenterat om just HUR kladdig den ska vara? Och hur gott som helst med alla färska jordgubbar på, vilken somrig kladdkakebild <3

    SvaraRadera
  2. Supersmaskigt! Jag skulle gärna vilja ha en bit till efterrätt nu när lunchen precis är intagen :-) Stålboms har jag besökt några gånger :-) Kanonställe! Kul att de kör lite musik också :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tror att alla gillar kladdkaka! Kladdigt är gott :) Kram

    SvaraRadera
  4. Kladdkaka är verkligen så supergott. Tycker din bild är fin med jordgubbarna på... mail kommer inom kort till dig snart, kram!

    SvaraRadera
  5. Hihi nu fick jag ju tips på fikat imorgon när en vän kommer hit. Men först ska vi ta en promenad och lunch på Stålboms, för det finns inget mysigare ställe.
    Kram Liselott

    SvaraRadera
  6. Mmm kladdkaka!!! Det är bland det bästa jag vet!

    SvaraRadera
  7. Kladdkaka gahhh vad gott och vilket mysigt caf´e tips kram Sofia

    SvaraRadera
  8. mmmmmmmmmmmmmm så gotti gott
    ju kladdigare desto godare

    SvaraRadera
  9. Åh kladdkaka! Det slår aldrig fel :) Ett tips är att byta ut 1 dl av sockret mot sirap. Det blir en härlig, lite knäckig smak på kakan. Mycket gott, testa! :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.