söndag 6 maj 2012

SÖTPOTATISSALLAD MED ÖRTMARINERAD MOZZARELLA


Jag är vanligtvis ganska så traditionell när det gäller tillbehör till grillat. Det blir ofta ugnsrostad potatis, pastasallad eller potatisgratäng. Men inte den här gången inte, och gud så gott det var! Lägger också in ett gott aromsmör, smaksatt med parmesan och soltorkade tomater. Båda två verkligen något jag rekommenderar för alla framtida grillningar. 

Sötpotatissallad med örtmarinerad mozzarella
2 stora sötpotatisar
2 msk olivolja
salt & peppar
2 färska vitlökar
12-16 oliver
1 låda smörgåskrasse

Osten
2 mozzarellaostar á 125 g
3 msk olivolja
3 msk strimlad persilja
3 msk finskuren gräslök
3 msk färsk mynta

Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen och skär i mindre bitar, ca 6-8 st. Lägg potatisen i en ugnssäker form med bakplåtspapper. Ringla över olivolja, salta och peppra. Rosta potatisen i mitten av ugnen ca 15 minuter. 

Blanda i vitlöken, delad i klyftor och rosta ytterligare ca 15 minuter, eller tills potatisen är mjuk, känn med provsticka. Låt kallna.

Skär mozzarellaosten i 4-6 bitar. Blanda olivoljan med persiljan, myntan och gräslöken i en skål. Vänd ner ostbitarna. Ställ i kylskåp och låt marinera ca 30 minuter. 

Blanda potatisen med avklippt smörgåskrasse. Toppa med den marinerade osten. Garnera med oliver. Peppra.


Aromsmör 
125 g rumsvarmt smör
1 msk chilisås (inte sweetchilli)
1 dl soltorkade tomater i olja
1 dl riven parmesan
1 pressad vitlök
2 msk finhackad persilja eller basilika
1/2 krm peppar

Lägg alla ingredienser i en mixer och kör till en slät massa. Smaka av.

Båda recepten kommer från kokboken "Festmat utan stress" av Lena Söderström.

I kväll blir det grill här, men inget avancerat. Det blir grillad kycklingfilé med pastasallad, lite kylskåpsrensning.

Senare får det nog bli en film i soffan. Någon som kan rekommendera mig en riktigt bra film? Min rekommendation är filmen "Niceville". Oj, så bra! Har ni inte sett den, gör det!

6 kommentarer:

  1. Sötpotatis är en favorit som jag älskar sedan liten ålder. Detta ser ljuvligt gott ut Malin och aromsmöret låter också mums!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar sötpotatis men gör det inte så ofta själv. Detta ser underbart gott ut och dessutom vackert! Vilka fina bilder du tar!!!

    Nu ska jag ta en kopp te av det jag vann hos dig. Skänker dig en extra tanke varje gång jag tar fram det!´Kram!

    SvaraRadera
  3. Ser ljuvligt gott ut! Kram

    SvaraRadera
  4. aldrig smakat sötpotatis men låter gott.samma här,ja måste ha vissa tillbehör när vi grillar annars blir ja inte glad,hehehhe

    SvaraRadera
  5. Visst behöver man omväxling då och då, perfekt att hitta något som man verkligen gillar då!

    SvaraRadera
  6. Sötpotatis är en höjdare. Det ska jag äta mer av till det grillade i sommar:)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.