måndag 14 maj 2012

GRÖNSAKSOMELETT MED PARMESAN


Kylskåpstömning i dag, och där hittade jag ägg, grönsaker och parmesan. Det är allt som behövs för att få till en helt vanlig enkel fantastisk omelett. 


Jag är så nöjd med min nya stekpanna. Den är verkligen "non-stick" och perfekt vid omelettmakande.


Omelett 2 pers (8 pro points/pers)
6 ägg
1/2 dl mellanmjölk
5 sparris
1/2 gul lök
1 st broccoli
1/2 zuccini
5 champinjoner
1 röd paprika
Hackade färska örter
1 tsk olivolja
20 gr parmesan
salt & peppar


Vispa samman ägg och mjölk och salta och peppra lätt. Ställ åt sidan.
Skär grönsakerna i mindre bitar och fräs dem i olivolja. När de börjar mjukna, häller du på äggblandningen. Sänk värmen och stick ner stekspaden bland grönsakerna och vicka lite, detta för att släppa ner äggsmet till botten. Rör inte för hastigt, vill ju inte ha äggröra. Skaka även pannan lite för att få ut smet till kanterna. När allt stelnat strör du över parmesan. Jag hyvlade den med osthyvel, tycker om större bitar ost. Strö gärna över lite färska örter innan servering. Färdigt att äta!




Har ni sett så fin? Som ett litet konstverk. Hittade bilden inne hos The pioneer woman. En för mig ny sida på webben full av smaskiga recept. Där var en utlottning av en egendesignad Kitchen aid. Bara 50 000 personer ställde upp... Vinnaren ville ha sin lackad äppelgrön med orange och gula flames. Hur skulle ni vilja ha er Kitchen Aid lackad? Jag kan tänka mig en ljusblå med körsbärsblommor i full blom. Det är ju snart morsdag, det är jag väl värd?


För att gå in på Un Amore Mixers för fler helt fantastiska konstverk.

7 kommentarer:

  1. Denna omelett, me like!

    Vilken snygg mixer, det finns många fina mönster och motiv... vet inte vad jag hade valt om jag ska vara riktigt ärlig.

    SvaraRadera
  2. Din önske-kitchen aid låter lite som Pip studio design. Snyggt! Jag är så tråkig att jag vill ha en cremefärgad. Vill ha!!! Fina bilder du tar! Kram!

    SvaraRadera
  3. God omelett du lagar! Mättande och fräscht!

    SvaraRadera
  4. åh omeletten ser frestande gott ut.
    åh läcker den var.Jag skulle nog valt röd/eller creme pearl.
    önskar mig oxå en sån,men de lär aldrig hända då jag har en assistent orginal och snubben tycker att den räcker

    SvaraRadera
  5. ÅH vilken fin Kitchen Aid, vill ha :D Och omeletten såg inte så dum ut heller!
    sv: Ja det är möjligt att han har en svensk flickvän, borde ju vara så när han lärt sig svenska utan att bo här :)

    SvaraRadera
  6. Omelett är så gott!

    Läcker Kitchen Aid, men ja...jag föredrar nog min vit i alla fall...!

    Hoppas du kom till frissan, det vill man ju inte missa!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker omelett, tänk om en sådan kunde vandra in här till lunch! :-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.