torsdag 26 april 2012

TERIYAKIKYCKLING OCH GRÖNSAKER


Har haft en underbar ledig dag! Hemmastrosande på förmiddagen och fikaträff med två härliga kompisar på eftermiddagen. Men inget fikabröd för mig inte, nej då! Blev så inspirerad av min kompis viktnedgång att jag nu ska köra själv. 


Till middag idag blev det teriyakikyckling och ugnsbakade grönsaker. Verkligen supergott och något som kommer lagas i mitt kök igen ganska snart.


Teriyakikyckling
1 kg kycklingfilé
2 st zucchini
2 st röda paprikor
1 st gul lök
1 msk sesamfrö
salt & peppar


Marinad
3 dl teriyakisås
2 tsk ingefära
1 msk flytande honung



Sätt ugnen på 225°.
Blanda samman marinaden. Blanda kycklingen med nästan all marinad i en påse, spara 2 msk av marinaden.
Halvera och skär zucchini i skivor. Dela paprikan och ta bort kärnorna. Skär dem i bitar. Dela löken i klyftor.
Lägg ut kycklingen i en ugnslångpanna. Strö över sesamfrö. Sätt in den i ugnen. Ta ut den efter 15 min. Blanda grönsakerna med resten av marinaden och bred ut dem runt omkring kycklingen. Salta. Sätt in i ugnen ytterligare 20 min.


Man kan servera med ris eller nudlar, eller bara med grönsakerna i formen. 


Recept från Allt om mat


I morgon är det fredag, sedan 4 dagars ledighet. Ja tack, säger jag till det. På lördag ska vi ha gäster, trevligt. Vad har ni för planer för helgen?









5 kommentarer:

  1. Vilket gott recept ska spara detta.
    I helgen ska jag på pysseldag med vänner. Och planera en resa med några andra vänner.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Mums vad gott det låter! & så härligt med 4 dagars ledigt, hoppas på en varm & solig valborg!

    trevlig helg
    Kram Tiina

    SvaraRadera
  3. Teriyaki är så gott! Älskar det! Kram!

    SvaraRadera
  4. Håller med Erika, jag älskar också teriyakisås. Gott till både kyckling, kött och fisk.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.