fredag 17 februari 2012

KLADDKAKA MED KOKOSBOTTEN


Mätta och sockerstinna arbetskamrater är glada arbetskamrater. Mitt bloggande påverkar alla runt om mig, både negativt och positivt. Positivt genom att många får smaka mina bakverk och negativt genom viktuppgång... Flera gånger i veckan tar jag med fika till mina kollegor, och de äter alltid upp. Inget tjat behövs för att få dem att slicka tallrikarna. 


Det här receptet hittade jag hos Liljor och tulpaner. Sött och gott, perfekt för en fredag!


Kladdkaka med kokosbotten

Botten
50 g rumsvarmt smör
2 ägg
1 1/2 dl socker
200 g kokos
1 tsk vaniljsocker


Kakan
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver


Smörj och bröa en form ca 25 cm i diameter med löstagbar kant. Vispa ihop alla ingredienserna till botten med en elvisp. Tryck ut smeten i ett jämnt lager i botten på formen.
Gör kladdkakesmeten.
Smält smöret och låt svalna medan du vispar ägg och socker pösigt. Rör ner det smälta smöret i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner. Häll chokladsmeten ovanpå och bred ut jämnt. Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 min. Den ska vara lite lös.
Gör helst kakan dagen innan! Låt stå svalt. Servera med lättvispad grädde.


Ha en underbar fredag kära vänner!


7 kommentarer:

  1. Eftersom jag är en av de mätta, sockerstinna, glada och "viktökande" arbetskamraterna, så kan jag intyga att denna kaka var rena drömmen :-)

    Puss på dig min egen "Leila"

    SvaraRadera
  2. Visst är det tur att ätvilliga arbetskamraterna finns!? Annars hade man ju själv svällt upp till oigenkännlighet! Kakan låter toppengod! Ha en skön fredag. Kram!

    SvaraRadera
  3. ser riktig god ut,hahah ja gör samma sak,och maken får smaka ett och annat

    SvaraRadera
  4. hihi ja kärlekshantag är något man får räkna med när man börjar mat-blogga;-D

    SvaraRadera
  5. Heej! Vinnaren av ”My Little Cupcake” är utsedd, kika in på bloggen för att se om det blev just du ♥ http://muzicmecupcake.blogg.se/2012/february/vinnaren-av-my-little-cupcake-utsedd.html

    Vann du inte? Håll utkik efter kommande tävlingar i bloggen :) Kramis

    SvaraRadera
  6. Fina följder av matbloggandet, någon får ju "offra sej":)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.