lördag 15 oktober 2011

BRIE- OCH MANGO CHUTNEYPAJ



I dag är jag lite trött faktiskt... Men det får det vara värt eftersom gårdagen var så himlans skoj. 


Det var då min tur att hålla i "Halv 8 hos mig/ Stjärnorna på slottet". Några skillnader finns det från ursprungsprogrammen, eller ganska många för att vara helt ärlig. Till exempel kom gästerna redan kl 18.00 och inte höll vi till på ett slott. Ja, inga pengar kan ju vinnas heller, men en sak stämmer i alla fall... Vi är alla stjärnor!


Menyn är viktig en sådan här kväll och inga missar får göras. Jag blev så nöjd med alla rätter. Till förrätt bjöd jag på Brie- och mango chutneypaj med Prosciutto och en balsamicoreduktion. Varmrätten blev musselgryta med räkor och färsk pasta, foccacia och en vitlökskräm. Ett vågat val med musslor kanske, men det gick hem. Efterrätten bestod av chokladbrulé med hallon och hemmagjord vaniljglass. Bild på detta kommer inom kort. Mätta och belåtna blev vi alla fyra. 


Den här kvällen skulle ju handla om mig, så det blev till att berätta mitt livs historia från vagga till Glommen. En underbar kväll med både tårar och skratt. Ja, tårar av skratt också faktiskt. 


Nästa kväll blir i november och det ser jag verkligen fram emot!


Brie- och mango chutneypaj


3 dl mjöl
125 g smör
1 msk kallt vatten
1/2 dl solroskärnor


400g brieost
ca 1 1/2 dl mango chutney


3 ägg
2 1/2 dl matlagninggrädde
salt och peppar


Kör vetemjöl och smör till en deg i matberedare. Tillsätt vattnet och kör i ytterligare någon sekund. Tillsätt solroskärnorna allra sist (det är gott om inte de är alltför krossade). Tryck ut degen i en form och ställ kallt i ca 30 minuter. Förgrädda skalet i 10 minuter i 225 grader. Skär brieosten i tunna skivor och lägg ut hälften av dem i pajskalet. Klicka hälften av mango chutneyn ovanpå osten. Vispa ägg, grädde, salt och peppar till en äggstanning och häll hälften ovanpå fyllningen. Täck med resten av osten och chutney och till sist resten av äggstanningen. Grädda i 30-35 minuter tills äggstanningen stelnat. Om pajen får för mycket färg innan den är klar - täck med aluminiumfolie.


Balsamicoreduktion 
2 dl balsamvinäger
1 msk honung
1 vitlöksklyfta


Blanda ingredienserna i en kastrull och låt småkoka tills det reducerats till hälften och tjocknat. Ta bort vitlöksklyftan och låt svalna.




En väldigt god och lite annorlunda paj, som passar perfekt som förrätt. 


Ha en underbar helg alla fina!







3 kommentarer:

  1. HJÄLP vad gott det låter! Brie är ju underbart <3 Jag har använt mango chutney i pajer förut, vilket blir jättegott, men ALDRIG med brie! Tror jag blev lite kär i det här receptet - MÅSTE prova!

    SvaraRadera
  2. Och vilken härlig blogg du har! Jag blev sugen på flera av dina recept :D Nu ska jag kika runt lite till....idéer för söndagsmiddag kanske?

    Kram/ Marie

    SvaraRadera
  3. Lotta(en av stjärnorna)26 oktober 2011 kl. 18:51

    Du Malin, du ska vara helnöjd. Musslorna var jättegoa och allt det andra också. Ikväll blir det din goda paj med tillsats av kyckling också. Du inspirerar väldigt och det är man tacksam för när insperationen tryter. Underbara bilder gör ju saken än bättre!! Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.