måndag 14 januari 2013

SUPERDUPERGOD OCH NYTTIG MÜSLI


När jag gör Müsli måste jag vara snabb att gömma undan den, eller göra en väldigt stor sats. Alla utom Ludvig, surprise surprise, älskar den. Müsli, skivad banan och kall mjölk är en riktig höjdare. Funkar även bra med grekisk yoghurt, banan och honung. Rena efterrätten faktiskt. 

I en sådan här müsli kan innehållet variera, beroende på vilka fröer, nötter och gryn jag har hemma. Jag brukar bara hålla mängderna med vätska vs. torrvaror. 

Superdupergod och nyttig müsli
2 1/2 dl dinkelflingor 
2 1/2 dl fiberhavregryn 
1 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1 1/2 dl kokosflingor
2 dl hackade cashewnötter och valnötter (valfria nötter fungerar)

2 dl torkade blåbär (valfria torkade bär och frukter)

2 1/2 dl vatten
1/2 dl honung
2 msk rapsolja


Blanda vatten med olja och honung. 
Blanda de övriga ingredienserna, utom russinen och gojibären. Häll i honungsvattnet och blanda runt. Häll blandningen på en bakplåtsbeklädd plåt och sätt in i ugnen på 200 grader. Muslin ska vara inne i ugnen i ca. 30 minuter, men var femte minut måste det röras om i blandningen så den inte bränns. 
Ta sedan ut och låt svalna. När muslin kallnat ska de torkade blåbären blandas i. Sedan är det bara för dig att bestämma om du ska bjuda resten av familjen på den, eller hålla den för dig själv. Men du får bestämma dig snabbt...




14 kommentarer:

  1. Att göra egen müsli är godast och säger du superdupergod och nyttig så är det bara plus :) Kram

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Spännande recept måste jag säga.

    SvaraRadera
  4. Så gott att blanda ihop och rosta sin egen musli!

    SvaraRadera
  5. Det lät riktigt gott. Maken är nötallergiker, men cashewnötter tål han i alla fall. Och jag tror nästan att jag hittar det mesta här i Brasilien. :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för påminnelsen om att göra egen! Har gjort det någon gång bara för att det bara var jag som gillade den. Mannen föredrar köpemüsli?! Vad säger man...

    Tycker det är gott att köra ner i lite müsli i smoothies också, för mer fibrer och mer mättande. Lätt fixat också ju!

    SvaraRadera
  7. Hemma hos oss blir det hemmagjord müsli ofta.... ett liknande recept som ditt där allt gott som finns hemma slängs i. Enkelt, gott och nyttigt precis som du skriver. Blir man trött kan man ju alltid göra en äppelpaj av den müslin. ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Jag mumsar just på dotterns hemgjorda musli med kanel och massa annat gott. Tranbär och rostade hasselnötter sötat med mosad banan. Himmel så gott! Godis man kan äta utan dåligt samvete! Kram!

    SvaraRadera
  9. På vår lista över maträtter att göra (som du skrev om i förra inlägget) står faktiskt hemmagjord musli. Vi har ett recept på kylskåpsdörren som bara väntar på att bli använt...

    SvaraRadera
  10. Älskar hemmagjord müsli, sååå mycket bättre än den man köper!

    SvaraRadera
  11. Ser riktigt smarrig ut är så gott med hemmagjort musli.

    SvaraRadera
  12. Det var jättelängesedan jag gjorde müsli hemma. Nu blev jag sugen på att göra det till en god vana! Gillar ditt recept, verkar som en god blandning :)

    SvaraRadera
  13. Mmm det bästa mot lågt blodsocker:)

    SvaraRadera
  14. De här ska jag prova, har aldrig gjort egen müsli men de kanske kan vara ett substitut till smågodis påsen.... iallafall på veckorna ;)

    Kramen på damen!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.