lördag 28 oktober 2017

BUTTER CHICKEN I SLÖKOKARE ELLER I GRYTA



Som jag nämnt tidigare är Lars ingen stor fan av indisk mat. Det är då bra att det är jag som lagar maten här hemma och kan alltså bestämma att laga indisk mat. Inte så att han då vägrar äta, utan han tycker om det och äter med stor aptit. Saken är den att han tycker mer om hemlagad indisk mat än den från restaurang. Han är tacksam att laga mat till, äter allting. 

Ella hade bestämt att åka moppe till McDonalds ikväll, men gav stränga order att spara mat till henne. 

Tänk att slökokaren ännu en gång fick jobba, alltså två gånger på kort tid. Så smidigt att fixa i ordning på morgonen, innan jag öppnar stugan. Så under tiden jag jobbar, gottar grytan till sig. 

Efter jag stängde butiken idag hann jag till och med gå en promenad, detta medan slökokaren gjorde sitt jobb. 



Butter chicken
800g kycklinglårfilé
1 gul lök
1 dl tomatpuré
1 msk röd currypaste
3 tsk vitlökpasta
2 tsk curry
1 tsk ingefära (pulver)
1 tsk garam masala
1 tsk gurkmeja
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
50g smör
250ml kokosmjölk
1 dl grädde

Dela kycklingen i bitar och lägg ner i slökokaren tillsammans med klyftad lök. Tillsätt övriga ingredienser, förutom smör och grädde. Lägg på locket och sätt slökokaren på låg värme. Låt grytan småputtra på i ca. 6-8h. När grytan är klar, blandas smör och grädde i och vänds runt tills det blandats ner och grytan är varm och redo att ätas. 



Om du inte har en slökokare, skulle jag först blanda ingredienserna till såsen och låta den koka upp. När såsen är klar, blandas kycklingen i. Grädde och smör rörs ner när kycklingen är klar. Värm sedan upp och servera.


Jasminris, gräddfil och massa färsk koriander är ett måste till Butter Chicken. 




//Malin







12 kommentarer:

  1. J är som Lars. Älskar hemlagat indiskt. Han klagar aaaldrig utan äter glatt. Så gott med Butter chicken - måste pröva detta recept i min slöa gryta. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade han klagar hade han aldrig fått mat av mig igen... ;-)

      Kram kompis! <3

      Radera
  2. Tack för inspo! Går åt lite grytor nu på hösten och det är inte mitt starkaste kort!!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grytor är smidigt och väldigt gott!

      Kram kram

      Radera
  3. Fy fan vad gott! Jag har en crockpot men har inga recept på sånt som funkar till den. Det är väl inte så svårt, men jag vet liksom aldrig hur länge saker ska ligga i den. Men nu kan jag köra en rip-off på ditt recept! Vill äta mer indiskt! Tackar för det! Häpp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häpp! Jag är en periodare, så ibland åker den fram lite oftare. Tänker gör en Boueff någon gång snart också.

      Kram kram

      Radera
  4. Ohhh, we löööv butter chicken! Har provat på lite olika vis men aldrig i slökokaren, har inte ens skänkt det en tanke förrän vi såg att du lagat till det på Instagram. Men det ska snart testas, var så säker!
    Tackelitack för tips och recept säger vi,
    kramar på dej Malin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slökokaren funkar till det mesta. Nästan lika bra att ha hemma som silvertejp!

      Kram Kram

      Radera
  5. Måste testa detta! Men vad är vitlökspasta för något? Tror du man kan köra pressad vitlök istället och hur mycket tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar! Det går utmärkt med pressad vitlök. Vitlökspaste är en produkt från Sanat Maria. Men som sagt vanlig vitlök funkar toppen.

      Kram Malin

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.