söndag 16 oktober 2011

HEMMAGJORDA BURGARE



Gårdagens hamburgare var det godaste jag ätit på väldigt länge. Ja, det slår det mesta faktiskt. Som bröd använde jag det foccacia som blev över från fredagens gille. Jag tycker själv att vanligt hamburgerbröd är sååå trist. Det är också en sak som jag förundras över på restauranger. Det finns ställen som gör jättegoda hamburgare med flotta tillbehör, men så slänger de in ett vanligt vitt hamburgerbröd med sesamfrön på... Det borde väl inte vara så svårt för dem att baka sitt eget bröd, eller?


I går eftermiddag, 10 minuter efter två, svängde jag in till Gårdsbutik Thuresson i Bölse. Såg då på skylten att de stängde kl 14.00. Men jag hade tur och fick köpa min nötfärs trots min sena ankomst. Älskar den butiken! Skulle bara ha min nötfärs, men var lockad att köpa bra mycket mer. Vi försöker köpa som mycket som möjligt av vårt kött därifrån. 


Som tillbehör till burgaren hade vi klyftpotatis av bakpotatisar. De hade jag "dränkt" i smör och saltat och därefter bakat i ugnen tills de blev mjuka och fick fin färg. Avslutade med grillen just för färgens skull.


Hamburgare
1 kg nötfärs
20 g flingsalt
1,5 g pepparmix


Jag gjorde i fredags en vitlökskräm till musslorna, och det som blev över fungerade utmärkt som dressing till burgarna. 


Vitlökskräm
1 burk vitlöksfärskost
1 burk creme fraiche
3 msk vatten
1 vitlöksklyfta
salt & peppar


Blanda samman alla ingredienser och vips så har du en god vitlökskräm!


Tillbehör
sallad (använde en mix av småbladig sallad)
ananas
smakrik ost
skivad lök
tomatskivor


Ja, så gott som det var så får det nog bli en burgare till lunch i dag också. det blev ju några över...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.